اکران آنلاین راه زنده نگاه داشتن آثار است
- شناسه خبر: 7980
- تاریخ و زمان ارسال: 25 اردیبهشت 1403 ساعت 12:01
- منتشرکننده: بشارت آنلاین
فائزه عزیزخانی ؛ کارگرد انی فیلم سینمایی «روز مباد ا»:
اکران آنلاین راه زند ه نگاه د اشتن آثار است
فائزه عزیزخانی خاطرنشان کرد : «روز مباد ا» د قیقاً برخلاف جریان روز عمل میکند و د ر آن حتی شاهد طنازی ساختاری و مرتبط هستیم، ساختار و طنازیای که د ر سینمای روز به هیچ عنوان شاهد آن نیستیم.
به گزارش ایلنا، فیلم سینمایی «روز مباد ا» به کارگرد انی فائزه عزیزخانی که سال ۱۳۹۴ د ر سینماهای هنر و تجربه اکران شد ، پس از گذشت ۹ سال به تازگی به صورت آنلاین از پلتفرم فیلمنت اکران شد ه است.
د ر این فیلم عزیزخانی د وربین را وارد فضای خانواد گی خود کرد ه و به د غد غههای ماد رش شیرین آقارضا کاشی میپرد ازد که مسئله مرگ ذهنش را د رگیر کرد ه و خود را د ر آستانه آن میبیند .
عباس کیارستمی، مشاور کارگرد ان این فیلم سینمایی است که میتوان رد پای این کارگرد ان را د ر اثر مشاهد ه کرد و ساختار متفاوت «روز مباد ا» و محتوا و موضوع این اثر که یکی از د غد غههای همیشگی انسان است، باعث شد ه تا این اثر سینمایی از این حیث همچنان اثری قابل تأمل باشد .
به بهانه اکران آنلاین «روز مباد ا» با کارگرد ان این اثر گفتگویی د اشتیم که د ر اد امه مشروح این گفتگو را از نظر میگذرانید :
ساختار متفاوت «روز مباد ا» چگونه شکل گرفت؟
جد ا از اینکه من از این سینما آمد هام، باید بگویم که این سینما، سینمای مورد علاقه من است. حتی وقتی سراغ قصههای پیچید هتر میروم باز هم ناخود آگاه به سمت این ساختار کشید ه میشوم چراکه تا امروز این ساختار برایم به شد ت جذاب بود ه و انتخابم این نوع سینماست و تقویت کرد ن این ساختار به شکلهای مختلف را د ر سینما د نبال میکنم.
آیا میتوان د ر تاریخ سینما منبعی برای شکلگیری این ساختار د ر نظر گرفت که بتوان آن را تقویت یا تکمیل کرد ؟
تعد اد زیاد ی از فیلمها و کارگرد انهایی که مرور کرد م و یا با آنها برخورد د اشتم بر من تأثیر د اشتند ولی اینکه بخواهم به طور مستقیم به یک منبع اشاره کنم باید بگویم که برایم روشن و واضح نیست که بخواهم مشخصاً تأثیرپذیری از سینما یا سینماگری خاص را مثال بزنم.
به عنوان مثال این فیلم میتواند مخاطب آگاه به تاریخ سینما را به یاد «کلوز آپ» عباس کیارستمی بیند ازد .
وقتی شاگرد آقای کیارستمی شد م ۱۰ سال بود که وارد سینما شد ه بود م اما من مبد أ کارم را به زمانی مربوط مید انم که شاگرد آقای کیارستمی شد م و بد ون شک شاگرد ایشان بود ن بر سینمای من نیز تأثیر گذاشته است.
من سالها قبل از اینکه شاگرد آقای کیارستمی شوم، فکر میکنم ۱۹ ساله بود م که یک اپیزود از فیلم «پنج» آقای کیارستمی را د ر نمایشگاه کانسپچوال د ر موزه هنرهای معاصر د ید م و اصلاً نمید انستم فیلم متعلق به چه کارگرد انی است اما حیرتزد ه این نوع برخورد با قصه بود م و بعد ها متوجه شد م که کارگرد ان فیلم عباس کیارستمی است. من حتی د ر ۱۶ سالگی هم وقتی «طعم گیلاس» را د ید م، حیرتزد ه این فیلم بود م و برایم بسیار خوشحالکنند ه است که شما میگویید با د ید ن فیلم من یاد «کلوز آپ» آقای کیارستمی میافتید و این بهترین تعریف از فیلم من است.
اما این تأثیرپذیری گسترد هتر است و حتی گاهی فکر میکنم مد ل و راه و روش زند گی شخصیام د ر علاقهای که به این سینما و این نوع ساختار د ارم، بسیار تأثیرگذار است.
با وجود شباهتهای ساختاری این فیلم با «کلوز آپ» تفاوتهایی هم به نظر وجود د ارد . مثلاً د ر فیلم عباس کیارستمی برخی صحنهها کاملاً مستند است و برخی صحنهها بازسازی شد هاند . د ر «روز مباد ا» چه میزان صحنهها با بد اههپرد ازی پیش رفتهاند و چه میزان کاملاً هد ایتشد ه هستند ؟
د ر «روز مباد ا» ما کلمه به کلمه بر اساس فیلمنامه جلو رفتیم و البته بنا به امکان و موقعیت فیلم بازیگران با خود شان طعم تازهای به فیلمنامه اضافه میکرد ند .
اما هر آنچه که د ر «روز مباد ا» میبینید کاملاً طراحیشد ه است و باید بگویم که فیلم واقعاً طراحی بسیار سختی د اشت. آن زمان آقای کیارستمی به من تأکید د اشتند که قبل از رفتن سر صحنه ماکت فیلم را بسازیم و ما واقعاً این کار را کرد یم و یک بار ماکت فیلم را ساختیم. «روز مباد ا» واقعاً میزانسنهای سختی د اشت و کاملاً بر اساس طراحیهایی که د اشتیم جلو رفتیم.
اگر به مفهوم اثر بپرد ازیم، آیا میتوان «روز مباد ا» را فیلمی د ر مد ح مرگ د انست؟
این روند ی که د ر فیلم مشاهد ه میشود یکی از د رد ناکترین روند های زند گی ما است؛ فرهنگ مرگاند یشی و انسانی که همیشه برای روز مباد ا آماد ه است؛ اما فیلم نگاه منفی به این فرهنگ ند ارد و با این حال این حجم از آماد هسازی برای مرگ میتواند مورد انتقاد هم باشد .
ما به خیلی چیزهایی که باید د ر جهت آماد ه شد ن برای مرگ به آنها بپرد ازیم، بیتوجه هستیم ولی به چیزهایی که پرد اختن به آنها لزومی ند ارد ، میپرد ازیم. من این فیلم را د ر تمجید مرگ نمید انم و باید بگویم که این موضوع بهانهای برای همراه شد ن با ماد ر است.
حد ود ۱۰ سال از ساخت فیلم میگذرد و «روز مباد ا» امروز به صورت آنلاین اکران شد ه است. این گذر زمان چه تأثیری بر د ید ه شد ن فیلم گذاشته و پیشبینی شما از این اکران چیست؟
د ر این چند روز که فیلم اکران شد ه، اتفاقات خوبی رخ د اد ه و من بازخورد های فوقالعاد ه خوبی از طیفهای مختلف شاهد بود م و برایم واقعاً خوشحالکنند ه بود .
اکران آنلاین به نوعی راهی برای زند ه نگاه د اشتن آثار است. اکران آنلاین پس از این مد ت زمان طولانی برایم اتفاق بسیار خوبی است؛ مد تهاست که آد مهای زیاد ی از د وست و همکار و… علاقه د اشتند «روز مباد ا» را بالاخره ببینند و اگر امروز امکان د ید ه شد ن فیلم فراهم شد ه قطعاً اتفاق خوشایند ی است.
برایم جالب است که فیلم پس از ۱۰ سال بحثهایی را به وجود میآورد که بسیار بهروز هستند و این بهروز بود ن حتی د ر بحث ساختار نیز وجود د ارد .
آنچه که د ر این چند روز شاهد بود م به نظرم اکران آنلاین اتفاق خوبی بود ه و فکر میکنم د ر اد امه نیز استقبال بیشتری از «روز مباد ا» صورت بگیرد و از آنجا که پلتفرمهای نمایش خانگی به خصوص پلتفرم فیلمنت امروز به محبوبیت رسید هاند ، میتوان به این اتفاق امید وارتر بود .
سالهاست که د ر تلاش هستیم تا بتوانیم فیلم را به شکلی د رست به این مرحله برسانیم اما به جای حمایت، آنقد ر شاهد سنگاند ازیهایی بود یم که مسیر را برایمان سخت کرد . این نوع سینما باید حمایت میشد اما حمایتی صورت نگرفت و ما د یگر امید ی به هیچ حمایتی ند اریم. «روز مباد ا» د قیقاً برخلاف جریان روز عمل میکند و د ر آن حتی شاهد طنازی ساختاری و مرتبط هستیم، ساختار و طنازیای که د ر سینمای روز به هیچ عنوان شاهد آن نیستیم و این باعث نازل شد ن روز به روز سلیقه مخاطب شد ه است.