جادههای خونین و مسافران بیدفاع
- شناسه خبر: 7301
- تاریخ و زمان ارسال: 3 اردیبهشت 1403 ساعت 10:31
- منتشرکننده: بشارت آنلاین
یادداشت
جادههای خونین و مسافران بیدفاع
محمدباقر تهرانی
نزدیک به ۸۰۰ خانواده ایرانی سال گذشته برای سفرهای نوروزی برنامه ریزی کرده و امیدوار بودند بعد از یکسال کار و زحمت و پس انداز و احیانا با قرض و قوله راهی سفر شوند تا برای یک سال دیگر کار و سختی و زحمت آماده شوند اما نتوانستند این روزهایی را که ما میبینیم و آخرین روزهای ماه اول سال هست را ببینند، آنها سال را با عزاداری بابت کشته شدن فجیع حداقل یکی از عزیزان خود شروع کرده اند.
گذشته از ۱۲هزار خانواده دیگر که در همین روزهای خوش بهاری و اول سال نو گرفتار بیمارستان و قطع عضو و مصدوم شدن عزیزان خود شدند و احیانا آواره داروخانهها و دربهدر دنبال دارو گشتن در همین چند روز هستند. از آن بدتر کمتر از یک هفته بعد از تعطیلات عید به بهانه تعطیلی یکی دو روزه عید فطر باز بیشتر از صد خانواده عزادار شدند.
اجازه دهید کمی بیشتر تامل کنیم؛ در ۱۰ سال گذشته یعنی از سال ۹۳ تا ۱۴۰۲ حدود ۱۰ هزار خانواده ایرانی در این ایام عزادار شدند و دیگر برای آنان عید نوروز خاطره خوشی نیست و هرسال داغ دلشان تازه می شود.
این آمار و ارقام را پلیس و هلال احمر داده است یعنی تلفات تصادفات در هنگام بروز حادثه پس باید آمار مجروحانی که بعدا در بیمارستان از شدت صدمات جان سپرده اند را به این ارقام اضافه کنیم.
اما این تلفت جاده ای به همین دو هفته خلاصه نمی شود. طبق آماری که پلیس راهور داده است در طول سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۷هزار و ۱۷۷ نفر از هموطنان مان در تصادفات جاده ای کشته شده و ده ها هزار نفر دیگر مصدوم شده اند.
پلیس راهنمایی و رانندگی عامل بیشتر تصادفات را عوامل انسانی مثل سرعت بیش از حد مجاز، سبقت غیر مجاز یا خواب آلودگی رانندگان اعلام می کند. شکی نیست که عوامل انسانی بیشترین نقش را در بروز حادثه داشته اند اما آمار بالای تلفات به عوامل دیگری مرتبط است که کمتر ذهن تصمیم گیران جامعه را مشغول خودش می کند. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم خودروهای موجود در ایران ضعیف ترین خوروها هستند و در واقع سرنشینان خودروها در ایران نا ایمن ترین خودروها را سوار می شوند.
در بحث خودروهای داخلی می توان گفت استانداردهای ایمنی اعمال شده از پایینترین حد در دنیا برخوردار است به عنوان نمونه نه تنها پراید که حتی پرچمدار خوروسازیهای داخلی مثل تارا و دنا بدنه بسیار ضعیفی دارند که حتی با فشار دست انسان تغییر شکل میدهند حتی جنس سقف این خوروها با مثلا پیکان ۳۰ سال قبل هم قابل مقایسه نیست چه برسد با خودروهای روز دنیا که حتما در کلیپهای فضای مجازی دیدهاید اتومبیلی که یک کامیون یا تریلی آن را زیر گرفته و سرنشین آن به سلامت از بقایای آسیب دیده خودرو خارج میشود.
اکثر خودروهای خارجی موجود هم به خاطر سالها ممنوعیت ورود خودروی خارجی از استانداردهای روز ایمنی دنیا فاصله دارند. کاش آماری از خودروهای کسانی که در تصادفات کشته یا مصدوم میشوند وجود داشت تا این امر برای مسئولان و تصمیم گیران هم واضح شود، برای مردم که هر روز پراید و ۲۰۶ و ۴۰۵ و تیبا و سمند و… مچاله شده در جادهها را میبینند که واضح است.