«روابط عمومی» فراتر از یک هنر، دانش و تخصص است
- شناسه خبر: 8225
- تاریخ و زمان ارسال: 30 اردیبهشت 1403 ساعت 12:06
- منتشرکننده: بشارت آنلاین
یک فعال رسانه ای و پیشکسوت مطبوعات:
«روابط عمومی» فراتر از یک هنر، دانش و تخصص است
رضا تبیانیان، فعال رسانه ای و پیشکسوت مطبوعات در یادداشتی به مناسبت «روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری» نوشت: روابط عمومی یک وظیفه مدیریتی است. برقراری یک نظام ارتباطی منسجم و دقیق میان اجزای یک مجموعه و ایجاد هماهنگی و برنامهریزی و …کار روابط عمومی را مجموعه ای از مدیریت و خلاقیت قرار داده است.
نقش این حرفه در جامعه رو به توسعه ما بیش از هر زمان دیگری قابل بررسی است. چنانچه حتی تا چندی قبل، روزی به این نام در تقویم جهانی وجود نداشت. اما ظاهرا به دلیل تحولات گسترده دنیای امروز کار روابط عمومی به عنوان یکی از اصلی ترین مشاغل، جای خود را چنان در سطح جامعه باز کرده است که میتواند درباره آن سخن گفت و بسیار به آن پرداخت. میتوان روابط عمومی را تسهیل کننده کار مدیران یک مجموعه و یک سازمان دانست. روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت است. روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کار کنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی به مدیران و افکار جمعی کار کنان دارد.
به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که میتواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در راستای ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است. در واقع میتوان گفت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی میتواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحد های روابط عمومی در کشور ایجاد کند؛ چرا که اکنون میتوان به وضوح دید که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکتها و دوامشان در عرصهها و فعالیتهای تخصصی به عملکرد روابط عمومی های آن ها وابسته است، بنابراین چندان دور از ذهن نیست که روز ملی را با این عنوان در تقویم ها داشته باشیم.
حالا دیگر سالها تلاش و پیگیری دست اندرکاران روابط عمومی به ثمر نشسته و جامعه روابط عمومی را صاحب روز ملی کرده است. ۲۷ اردیبهشتماه در سطح جهانی نیز به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است. زمانی که از این واژه نام برده شده میشود، شاید این تفکر ایجاد شود که روابط عمومی در یک محدوده کوچک قابل اندازهگیری بوده و میتوان به راحتی به آن دسترسی داشت، اما واقعیت این است هر روز که میگذرد بیش از پیش اهمیت ارتباطات برای همگان مشخص میشود. با ورود فناوری های ارتباطی جدید به جامعه، جایگاه اطلاع رسانی بسیار حساس شده است و امروز به جایی رسیدهایم که روابط عمومی فراتر از یک هنر، دانش ، علم و تخصص مطرح شده و باید در چنین شرایطی، با دقت از کمترین فرصتها، بیشترین بهره را برد.