قلمموی اعجاز
- شناسه خبر: 16359
- تاریخ و زمان ارسال: 22 مرداد 1404 ساعت 8:16
- منتشرکننده: مدیریت

«بشارت نو» از نگارگر نامدار و چهره ماندگار هنر ایران روایت می کند:
نگاهی به زندگی و هنر «محمود فرشچیان»، اسطوره نگارگری ایران
سیدرضا هاشمی زاده/روزنامه نگار
محمود فرشچیان، نگارگر نامدار و چهره ماندگار هنر ایران که با خلق آثاری مذهبی و عرفانی، نام خود را در تاریخ هنر ایران جاودانه کرده است،دور از وطن و در آمریکا پس از چندروز کما و بستری در بیمارستان در سن ۹۵ سالگی درگذشت . استاد فرشچیان با نوآوری در سبک نگارگری و تلفیق آن با اصول نقاشی غربی، مکتبی منحصربهفرد را پایهگذاری کرد که نقاشی ایرانی را از انجماد خارج کرده و به آن هویتی مستقل بخشید.او کارنامه ای مشحون از خلاقیت ،آفرینش و دمیدن روح تازه در حوزه نقاشی آیینی و ملی ایران دارد . در این گزارش، به زندگی، ویژگیهای هنری، آثار شاخص، افتخارات و میراث این استاد بیتکرار پرداخته شده است .
*آغاز مسیرهنری
_تولد و دوران کودکی در اصفهان
محمود فرشچیان در ۴ بهمن ۱۳۰۸ شمسی در اصفهان، شهری که مهد هنر و فرهنگ ایرانی است، به دنیا آمد. پدرش، حاج غلامرضا فرشچیان، تاجر فرش بود و با مشاهده استعداد و علاقه بینظیر پسرش به نقاشی، او را به کارگاههای هنری فرستاد. این محیط فرهنگی غنی، از همان کودکی، بذر هنر را در وجود او کاشت. او ابتدا نزد میرزا آقا امامی، نگارگر برجسته، تعلیم دید و سپس در مدرسه هنرهای زیبای اصفهان، زیر نظر استاد عیسی بهادری به مطالعه نقاشی و مینیاتور پرداخت. فرشچیان از همان ابتدا خلاقیت خود را نشان داد و حتی قلمموهای ظریف خود را از موی گربه سفید میساخت تا بتواند ظریفترین نقوش را خلق کند.
_ سفر به اروپا و تحول در سبک
پس از فارغالتحصیلی از هنرستان در سال ۱۳۲۹، فرشچیان برای آشنایی با هنر غرب و تکمیل دانش خود، به اروپا سفر کرد و حدود هفت سال در آنجا ماند. این سفر یک نقطه عطف در زندگی هنری او بود. او با مطالعه عمیق آثار نقاشان بزرگ غربی، توانست به درکی فراتر از نقاشی سنتی ایرانی دست یابد. فرشچیان با تلفیق مکتب سنتی نگارگری و تکنیکهای نوین نقاشی، مکتبی منحصربهفرد را پایهگذاری کرد. این سبک، نگارگری را از حالت صرفاً وابسته به شعر و ادبیات رها ساخت و آن را به ابزاری مستقل برای بیان احساسات و ایدههای شخصی هنرمند تبدیل کرد.
_بازگشت به وطن و فعالیتهای هنری و آموزشی
فرشچیان پس از بازگشت به ایران، فعالیت خود را در اداره کل هنرهای زیبا آغاز کرد و به سرعت به عنوان مدیر اداره ملی و استاد در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران منصوب شد. او در طول سالها تدریس، نسل جدیدی از هنرمندان را تربیت کرد و هنر نگارگری را به دانشجویان و علاقهمندان منتقل کرد. او در سال ۱۳۳۴ با نیادخت قوامی، نوه خالهاش، ازدواج کرد و حاصل این ازدواج سه فرزند به نامهای علیمراد، لیلا و فاطمه بود. به گفته خودش، راز پایداری زندگی مشترکشان، «سازش» و «درک متقابل» بود.
*مکتب فرشچیان، آمیزهای از سنت و مدرنیته
_ویژگیهای بارز سبک هنری
سبک فرشچیان را میتوان «نقاشی ایرانی نوین» نامید. این سبک نه تنها تقلید صرف از طبیعت نیست، بلکه نمایشی خیالانگیز و نمادین از مفاهیم عمیق انسانی است. نقاط برجسته سبک او عبارتند از:
• طراحی و سیاهقلمهای پویا: یکی از ویژگیهای بارز آثار فرشچیان، سیاهقلمهای زنده، روان و پویای اوست. این سیاهقلمها که بخش اصلی و اسکلت آثار را تشکیل میدهند، با سه ویژگی «پیوستگی»، «پیچیدگی» و «پویایی» از آثار گذشته متمایز میشوند.
• رنگپردازی «تاش» و مواج: برخلاف رنگهای تخت و مسطح در هنر سنتی، او از رنگهای متنوع، درخشان و دارای بافت و حجم نسبی استفاده میکرد. فرشچیان با ترکیب رنگها و اجرای لایهلایه با رنگهای اکریلیک، سرعت و پویایی بیشتری به آثارش بخشید.
• ترکیببندی حلزونی و خطوط منحنی: آثار او با طرحهای مدور، قوسی و درهمفرورفته شناخته میشوند که طوفانی از خط و رنگ ایجاد میکنند. این ویژگی تا حدی متأثر از کمالالدین بهزاد و سلطانمحمد نگارگر است و در نگاه فرشچیان، نمادی از چرخش و گردش زندگی است.
• پرداختن به آناتومی و حالات روانی: او برخلاف سنتهای پیشین، به طراحی دقیق آناتومی انسان و حیوان و بیان حالات چهره و بدن پرداخت. این رویکرد، به آثارش عمق احساسی و واقعگرایانه میبخشید.

_ الهام از عرفان و مذهب
هسته اصلی نقاشی ایرانی در نگاه فرشچیان، «عرفان ایرانی» بود و آثارش از مذهب، اسطوره، ادبیات و عرفان الهام گرفتهاند. او معتقد بود که نقوش فرش ایرانی با ترنج مرکزی، طواف ذرات به دور خورشید را تداعی میکنند. این رویکرد نمادین، عمق فلسفی آثار او را نشان میدهد. در آثارش، زن مظهر «زیبایی و جمال خدا» و مرد مظهر «کمال خدا» تصویر شدهاند.
*شاهکارهای ماندگار و داستانهای خلق آنها
آثار استاد فرشچیان تنها نقاشی نیستند، بلکه روایتهایی از ایمان، تاریخ و عشق هستند که قلبها را تسخیر کردهاند.
_«عصر عاشورا» این تابلوی ماندگار که در سال ۱۳۵۵ خلق شد، حاصل یک تجربه عمیق معنوی در روز عاشورا است. فرشچیان این اثر را با یک نذر و به صورت الهامی خلق کرد و آن را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد. در این اثر، او با استفاده از سبک نوآورانه خود، روایتی بصری از واقعه کربلا ارائه میدهد: حرکت دورانی عناصر به سمت اسب بیسوار امام حسین (ع) و خیمههایی که رو به آسمان کشیده شدهاند، حزن و اندوه عمیق این واقعه را به شکلی تأثیرگذار منتقل میکند.
_«ضامن آهو» خلق این تابلو نیز داستانی معنوی دارد. پس از اینکه دست راست استاد به دلیل فشار زیاد از کار افتاد، او با دلی شکسته از امام رضا (ع) طلب شفاعت کرد و نذر کرد که اگر دستش بهبود یابد، داستان شفاعت آهو را نقاشی کند. پس از بهبودی، این اثر ارزشمند را خلق کرد که در آن تمام خطوط و نقوش به سمت وجود مقدس امام رضا (ع) در هالهای از نور هدایت شدهاند.
_پنجمین روز آفرینش
این اثر، یکی از تابلوهای بزرگ و پرجزئیات فرشچیان است که تمام مخلوقات زمینی و آسمانی را در حال ستایش پروردگار به تصویر میکشد. این تابلو با الهام از آیات قرآن و مفاهیم عرفانی، به وحدت وجود و ستایش خالق توسط تمامی مخلوقات میپردازد. تابلو مملو از جزئیات ظریف و دقیق است. از موجودات دریایی در عمق آب تا پرندگان در آسمان، هر کدام به شکلی خاص در حال ستایش خداوند هستند.
_شمس و مولانا
تابلوی «شمس و مولانا» که در سال ۱۳۸۶ رونمایی شد، کشش عرفانی مولانا به شمس تبریزی را با الهام از شعر معروف «انسانم آرزوست» به تصویر میکشد. این تابلو، نقطه اوج پیوند شعر و نگارگری در آثار فرشچیان است.در این تابلو، خطوط و رنگها با حرکتی طوفانی و پرشور، شوریدگی مولانا را در لحظه دیدار با شمس به تصویر میکشند.
_ بوی خوش یار
این تابلو با الهام از شعر و غزلیات حافظ، به مضامین عرفانی و عاشقانه میپردازد. در این اثر، فرشچیان یک فضای خیالانگیز و پر از معنویت را خلق کرده است که عشق الهی در آن موج میزند.
این تابلو با خطوط نرم و زیبا، جزئیات ظریف و رنگهای دلنشین، فضایی لطیف و شاعرانه دارد.
فرشچیان همچنین ضریح مراقد شریف ائمه هدی (علیهم السلام ) در مشهد و کربلا را طراحی کرده است . خود وی با توفیق معنوی دانستن این طراحی ها ،اشاره کرده که هیچ هزینه یا پیشکشی دراین باره دریافت نکرده است . ضریح امام رضا (ع) که حاصل هفت سال کار مداوم است، به دلیل ویژگیهای منحصربهفردی مانند استفاده از مقرنس و توجه به نمادهای ایرانی-اسلامی، یک شاهکار هنری محسوب می شود .
*جایگاه جهانی، افتخارات و دستاوردهای هنری استاد
هنر فرشچیان مرزها را درنوردید و مورد ستایش منتقدان و کارشناسان هنر از سراسر جهان قرار گرفت. کویچیرو ماتسورا، مدیرکل یونسکو، هنر او را «جادویی» توصیف کرد که گذشته، حال و آینده را به هم میآمیزد. پرفسور فرانسیس ریشار از موزه لوور، فرشچیان را هنرمندی میدانست که با وجود شناخت عمیق از اصول هنر قدما، آثاری با هویت ویژه خود میآفریند.
استاد فرشچیان در طول حیات پربار خود، افتخارات و جوایز ملی و بینالمللی متعددی را کسب کرد:
• نشان درجه یک هنر
• چهره ماندگار در اولین دوره
• تندیس طلایی اسکار ایتالیا
• مدال طلای جشنواره بینالمللی هنر بلژیک
• انضمام نامش در فهرست روشنفکران قرن بیست و یکم
فرشچیان نه تنها با نقاشی، بلکه با میراث خود نیز در یادها ماندگار شد. تأسیس «موزه استاد فرشچیان» در مجموعه کاخ سعدآباد با بیش از هفتاد اثر ارزشمند او، و همچنین راهاندازی «دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان» در سال ۱۳۹۷، آرزوی دیرین او برای تربیت نسل جدیدی از هنرمندان نگارگر را به واقعیت تبدیل کرد.
استاد فرشچیان با قلمموی اعجاز خود، پلی میان سنت و مدرنیته ایجاد کرد و نگارگری ایرانی را از قیدهای گذشته رهانید. آثار او تنها نقاشی نیستند، بلکه روایتی عمیق از عشق، ایمان و تاریخ هستند که با خطوط سیال، رنگهای مواج و ترکیببندیهای پویا، روحی تازه به این هنر بخشیدند. در تابلوهایی مانند «عصر عاشورا» و «ضامن آهو»، او توانست با الهام از عرفان و مذهب شیعی، عواطف و مفاهیم معنوی را به شیوهای بینظیر به تصویر بکشد. این آثار نه تنها در ایران، بلکه در صحنه جهانی نیز مورد تحسین قرار گرفتند و فرشچیان را به سفیری فرهنگی برای هنر ایران تبدیل کردند. او نگارگری را به سطح یک هنر مستقل و جهانی ارتقا داد و میراثی ماندگار برای آیندگان به یادگار گذاشت.
مکتب هنری محمود فرشچیان، به دلیل نوآوری و عمق بینظیرش، همواره مورد توجه هنرمندان، منتقدان و صاحبنظران هنر بوده است.
_کویچیرو ماتسورا (مدیرکل اسبق یونسکو)هنر فرشچیان را «جادویی» توصیف کرد که گذشته، حال و آینده را به هم میآمیزد. او معتقد بود که آثار فرشچیان فراتر از یک نقاشی صرف بوده و گنجینهای از فرهنگ، عرفان و تاریخ ایران را در خود جای داده است.
پرفسور فرانسیس ریشار (موزه لوور)منتقد برجسته فرانسوی، فرشچیان را هنرمندی میدانست که با وجود شناخت عمیق از اصول هنر قدما، آثاری با هویت ویژه خود میآفریند. از نظر او، تلفیق هنرمندانه سنت و مدرنیته در کارهای فرشچیان، عامل اصلی جهانی شدن هنر اوست. آیتالله اعرافی (مدیر حوزههای علمیه) از منظر مذهبی، هنر فرشچیان را «آیینهدار عشق به ارزشهای متعالی انسانی و الهی» میدانست. او معتقد بود که آثار این هنرمند، بازتابی از ایمان عمیق و ارادت خالصانه او به اهل بیت و آموزههای دینی است.
زنده یاد سید محمود دعایی (مدیر سابق روزنامه اطلاعات) مکتب فرشچیان را «ادامه مسیر کمالالدین بهزاد و سلطان محمد نگارگر» میدانست. او بر این باور بود که فرشچیان با نوآوری و خلاقیت خود، نگارگری را از انجماد خارج کرده و آن را به یک
هنر زنده و پویا تبدیل کرده است.
بسیاری از نقاشان و هنرمندان معاصر ایرانی، فرشچیان را «پدر نگارگری نوین ایران» میدانند. آنها از او به دلیل احیای این هنر سنتی و معرفی آن به جهان، به عنوان یک معلم و الهامبخش یاد میکنند. بسیاری از آنها تلاش کردهاند تا با الهام از تکنیکها و شیوه او، مسیر جدیدی را در نگارگری ایرانی باز کنند.
مکتب هنری فرشچیان، فراتر از یک سبک صرف، یک جریان فکری و معنوی در هنر ایران است که با تکیه بر اصالت و نوآوری، توانست نگارگری را به یک زبان جهانی برای بیان مفاهیم انسانی تبدیل کند.
اعجاز آفرین رنگ و نور
محمود فرشچیان، هنرمندی بود که با دستان توانمند خود، نور و زندگی را بر بوم نقاشی آورد و با روح بلندش، هنر ایرانی را در تارک جهان درخشان کرد. او با خلق آثار ماندگار و معنوی، نه تنها یک میراث هنری، بلکه یک میراث فرهنگی و معنوی از ایمان و زیبایی به جا گذاشت. با درگذشت او، ایران یکی از ستونهای اصلی نگارگری معاصر خود را از دست داد، اما آثار و نامش برای همیشه در تاریخ هنر و فرهنگ این سرزمین جاودانه خواهد ماند.
استاد فرشچیان با قلمموی اعجاز خود، پلی میان سنت و مدرنیته ایجاد کرد و نگارگری ایرانی را از قیدهای گذشته رهانید. آثار او تنها نقاشی نیستند، بلکه روایتی عمیق از عشق، ایمان و تاریخ هستند که با خطوط سیال، رنگهای مواج و ترکیببندیهای پویا، روحی تازه به این هنر بخشیدند. در تابلوهایی مانند «عصر عاشورا» و «ضامن آهو»، او توانست با الهام از عرفان و مذهب شیعی، عواطف و مفاهیم معنوی را به شیوهای بینظیر به تصویر بکشد. این آثار نه تنها در ایران، بلکه در صحنه جهانی نیز مورد تحسین قرار گرفتند و فرشچیان را به سفیری فرهنگی برای هنر ایران تبدیل کردند. او نگارگری را به سطح یک هنر مستقل و جهانی ارتقا داد و میراثی ماندگار برای آیندگان به یادگار گذاشت.







