نمیتوان چهره واقعی زنان قاجار را معادلسازی کرد
- شناسه خبر: 3740
- تاریخ و زمان ارسال: 20 آذر 1402 ساعت 23:47
- منتشرکننده: مدیریت
![](https://beshaaratonline.ir/wp-content/uploads/2023/12/3246-29-1.jpg)
به گزارش ایلنا، کامران خلج، چهرهپرداز سریال «رحیل»، که فصل دوم آن روی آنتن است، با بیان چالشهای معادلسازی چهره واقعی زنان و مردان قاجاریه گفت: مطالعه در کار گریم آثار تاریخی بحث جدایی است و حتما باید قبل از هر کار تاریخی این مطالعات صورت گیرد ولی نکته مهم چالشهای گریم شخصیتهای زنان در کارهای تاریخی است که به نظر من چندان منطبق بر حقایق نیست و بیشتر جنبه نمایشی و آرایشی دارد تا وفاداری به چهره واقعی زنان آن دوره خاص!
گفتگوی ایلنا با کامران خلج چهرهپرداز سریال «رحیل» درزیر آمده که با هم می خوانیم:
با توجه به گفته خودتان «گریم شخصیتهای زنان در کارهای تاریخی چندان منطبق بر حقایق نیست»؛ چراچهره واقعی زنان قاجاریه را در گریم سریالها نمی توانیدمعادلسازی کنید ؟
چون در آن دوران زنان اصلا آرایش خاصی نداشتند پس اینکه میبینید در سریالها این همه گریم رنگارنگ دیده میشود صرفا یک تمهید نمایشی است.
در دوران سلطنت احمد شاه قاجار که مراودات با کشورهای اروپایی زیاد شده بود و بزک و آرایش هم به این روال وارد کشور شده بود با چهرهپردازی میتوان به حدودی از آن گریم رسید و خوشبختانه چون بازه تاریخی سریال رحیل هم انتهای قاجار و آغاز پهلوی است، گریمهای زنان میتواند نسبتا به واقعیت نزدیک باشد.
اگرمنطبق بر واقعیت و آنگونه که درآن زمان بوده عمل می کردید مشکلی پیش می آمد؟
چهره زنان در آن دوران اغلب ساده و با اندام و صورتهایی زمخت با ابروهای پیوسته بوده و به همین دلیل در سریالهای تاریخی اگر بخواهید طراحی گریم مستندوار داشته باشید محدودیت فراوان ایجاد میشود و مخاطب، نمیپذیرد و ما هم نمیتوانستیم چنین الگویی را در سریال پیادهسازی کنیم. در نتیجه به صورت ترکیبی پیش رفتیم و طراحیهایی برای واقعیتپذیری چهرههای زنان سریال انجام دادیم تا کارمان درست به نظر برسد.
به نظرشما چه قابلیتی می تواند یک سریال را جذب مخاطب موفق سازد؟
یکی از عوامل موفقیت هر سریال تاریخی قابل باور بودن شخصیتها در قالب نقشهایشان است و چهرهپردازی درست درصد زیادی از این موفقیت را تضمین میکند. در سریال «رحیل» تهیهکننده کار رامین عباسیزاده که خود طراح اصلی سناریو هم بود سعی کرده بود مشخصاتی از هر نقش را چه به صورت مشخصات فیزیکی و چه مشخصات رفتاری و گفتاری گردآوری کند و در کنار اینها یک سری تصویر از زنان و مردان در انتهای قاجار داشتیم و درنتیجه با درک درست از مختصات هر نقشی طراحی گریم منطقی را برای چهرههای بازیگران انجام دادیم.
آیا تاکنون بعنوان طراح گریم درآثار تاریخی کار کرده اید؟
بله؛در گذشته هم سابقه چهرهپردازی چند فیلم و سریال تاریخی مثل «عقیق» و «دندون طلا» را داشتم و براساس تجربیات قبلی، طراحی سریال رحیل به من پیشنهاد شد و با کمال میل قبول کردم چون فکر میکنم در آثار تاریخی است که میتوان دامنه بیشتری از تنوع و دگرگونی را در طراحی چهره ایجاد کرد.
واکنش مخاطبان به گریمهای اشخاص درسریال «رحیل» چگونه بوده است؟
تقریبا هارمونی کلی تصویر اعم از گریم و فیلمبرداری و طراحی صحنه و لباس باعث شده مخاطبان با کار ارتباط برقرار کنند و داستان سریال هم ماجراجویی دارد و برای مخاطب، جذاب است. البته به نظرم سریالسازی در تلویزیون خیلی متاثر از نگاه تهیه کننده و کارگردان است. تهیه کننده سریال رحیل در سیر خلق داستان حضور و اشراف داشت و ایده اصلی هم متعلق به رامین عباسی زاده بود و این به روند بهتر شدن کار کمک کرد و نظرات و ایدههای خوبی را به تمام اعضا گروه منتقل کردند و برای من تجربه خوب و موفقی بود.
درصدکیفیت و استاندارد چهره پردازان ایرانی در مقایسه با دانش روز چگونه می بنید؟
چهرهپردازی و گریم در ایران، تخصصی بسیار بهروز است و همکاران ما کارهای متفاوتی انجام داده و میدهند و حتما دیدهایم که هر گاه کارگردانی به دنبال خرق عادت است سعی میکند بازیگری آشنا را با گریمی متفاوت وارد کادر کند تا مخاطب شگفت زده گردد ضمن اینکه بارها هم شاهد بودهایم در سایه هنر گریمورهای خوب ما، تصویرسازیهای جذاب از شخصیتهای شهیر وطنی صورت گرفته است و به نظرم اگر همچنان سعی شود بر تولید آثار باکیفیت چه در تلویزیون و چه در سینما و شبکه خانگی باز هم شاهد افزایش رونق هنر گریم خواهیم بود.🔴 منتشر شده در شماره 3246 روزنامه بشارت نو مورخ 1402/09/21