وزیر آموزش و پرورش: معیار حکمرانی متعلق به نظام تعلیم و تربیت است
- شناسه خبر: 12263
- تاریخ و زمان ارسال: 14 آذر 1403 ساعت 13:30
- منتشرکننده: بشارت آنلاین
وزیر آموزش و پرورش گفت: بنا نداریم از خارج از مجموعه آموز ش و پرورش کسی را در پستهای مدیریتی به کار بگیریم؛ باید از ظرفیت عظیم این مجموعه نهایت استفاده را برد. بنا داریم از معلمان و فرهنگیان استفاده شود تا ملجا و پناهگاه باشند. در انتصابات، رویکرد دولت و سیاستهای دولت مد نظر است.
به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در نشست با تشکلهای فرهنگیان که در محل این وزارتخانه برگزار شد، نگاه ارزشمند و دغدغههای دلسوزانه تشکلها در خصوص آموزش و پرورش را قابل تقدیر دانست و گفت: حضور تشکلهای مختلف در این نشست، فرصت ارزشمند است که میتوان در کنار هم، بخشی از خواستههای نظام تعلیم و تربیت را مرتفع کند.
وی ادامه داد: طبیعتا در مسیر رو به پیشرفت آموزش و پرورش، مسئولان این وزارتخانه به تنهایی نمیتوانند تمام دغدغهها را پیگیری و مرتفع کنند، لذا تشکلها می توانند در این مسیر کمک شایانی کنند.
کاظمی تاکید کرد: در مسیر توسعه و ارتقای آموزش و پرورش از هر نوع نقد و نظری استقبال می کنم و به آرای دلسوزان احترام میگذارم.وی افزود: ضمن استفاده از نظرات تشکلها به عنوان یک فرصت، به طور سازمان یافته، دغدغهها را پیگیری و در مسیر سازنده پیش خواهیم رفت. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاکید رییس جمهوری به مسایل آموزش و پرورش از دو منظر کیفیت بخشی با تغییر در روشهای یاددهی و یادگیری، محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی، گفت: با این رویکرد دولت ضرورت دارد در کنار هم، برای رفع دغدعههای نظام تعلیم و تربیت با هر نگاه و رویکردی گام برداریم.کاظمی پیشنهاد داد تا جلسات تشکلها به صورت مرتب و فصلی برگزار شود تا بتوان از آراء و نظرات بهره برد.
در ادامه وزیر آموزش و پرورش به ماموریت اصلی آموز ش و پروش که تربیت است، اشاره کرد و افزود: ظرفیت تشکلها به عنوان نیروی شتاب دهنده وقوی در تحقق بسیاری از ماموریت ها قابل توجه است.
کاظمی با تاکید بر اینکه با وجود همه تفاوت ها باید انتظارات و مطالبات نظام وتعلیم و تربیت را دنبال کنیم، افزود: انتظار می رود تشکلها در این مسیر صعب، پای کار باشند و آستین همت را بالا بزنند.
وی تاکید کرد که باید از ظرفیت شبکه تشکل ها درتصمیم سازی، تصمیم گیری، پیگیری و تحقق و اجرا استفاده شود.
کاظمی با بیان اینکه نیازمند سازماندهی تشکلها و تبدیل آنها به فرصتی برای نظام تعلیم و تربیت هستیم، گفت: باید به ارتقای نظام تعلیم و تربیت کمک کرد. وفاق و همدلی یعنی از همه نیروهای کارآمد و شایسته با رویکرد دولت استفاده کرد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، سیاست ها و چارچوب دولت حاکم بر برنامههای اجرایی است.
وی با اشاره به انتصابات در این وزارتخانه، تصریح کرد: تمامی انتصابات با در نظر گرفتن حق و حقوق دانش آموز، معلم و فرهنگیان انجام خواهد شد. در این میان از ظرفیتهای زنان، جوانان و نیروهای کارآمد نیز بهره خواهیم گرفت.
کاظمی افزود: بنا نداریم از خارج از مجموعه آموز ش و پرورش کسی را در پستهای مدیریتی به کار بگیریم و باید از ظرفیت عظیم این مجموعه نهایت استفاده را برد. بنا داریم از معلمان و فرهنگیان استفاده شود تا ملجا و پناهگاه باشند. در انتصابات رویکرد دولت و سیاستهای دولت مد نظر است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه به رتبه بندی و رسیدگی به مسایل معلمانی که مظلوم واقع شدند اشراف کامل دارم، افزود: به همین دلیل در برخی موارد شخصا ورود و پیگیری خواهم کرد.
وی با بیان اینکه از بیان مسائل معیشتی معلمان امتناع می کنم، افزود: بیان این مسایل درون دستگاهی را در فضای رسانهای شایسته نمی دانم زیرا پرداخت حق و حقوق معلمان که نیاز به اعلام عمومی ندارد.
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش زمانی موفق خواهد شد که به اولویتهای اصلی آن توجه شود و از کوچک انگاری، ساده انگاری، بیثباتی مدیریتی وسیاست زدگی رهایی یابد.
کاظمی با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا زمینه حضور شایستگان فراهم شودگفت: حاکمیت نظام تعلیم و تربیت یعنی شاخص و معیار حکمرانی را متعلق به نظام تعلیم و تربیت بدانیم. باید آموزش و پرورش را تقویت کرد تا نظام تقویت شود.
وی با اشاره به دغدغههای مطرح شده در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان، خاطرنشان کرد: طبق اولویت بندی مسایل آن پیگیری خواهد شد. در گام اول باید اساسنامه صندوق بررسی، اصلاح و نهایی و در گام بعدی جلسهای با هیات امنای صندوق برگزار شود.
گفتنی است؛ بر اساس گزارش هاشمی نکو مشاور وزیر در امور تشکلهای فرهنگیان، در این جلسه ۹ تشکل حضور داشتندکه معیار دعوت از تشکلها دارا بودن مجوز در سطح ملی از مراجع ذیصلاح بوده است و در نشستهای گروههای مردمی تلاش میشود از تمامی گروههای استانی و فعالان فرهنگیان دعوت به عمل آید.