پزشک ایران؛ روابط عمومی را جراحی می کند؟
- شناسه خبر: 9628
- تاریخ و زمان ارسال: 6 مرداد 1403 ساعت 17:14
- منتشرکننده: بشارت آنلاین
امیرترقی نژاد
دانش آموخته ارتباطات
1.مانده ام از روابط عمومی ها که این روزها رمقی در جان ندارند، چگونه می خواهندشعار “برای ایران” دولت مسعود پزشکیان را اجرایی و عملیاتی کنند. دولتی که با هزاران امید برای هوادارانش با مشکلاتی بس فراوان در پیش روی خود دارد. چه که مشاوران پزشکیان نیک می دانند در صورتی که روابط عمومی ها همچون گذشته خواسته باشند طبل یکسویگی بنوازند مخاطبانش بیش از گذشته سرخورده می شوند.
2. نگارنده معتقد است پزشکیان در مرحله کارشناسی با مشورت از نخبگان ارتباطی باید دست به جراحی عمیقی در قلب سازمانها شود. قلب تپنده سازمانی که همان روابط عمومی به شمار می رود نیازمند پمپاژ شدید شریان های ارتباطی است تا آنگونه که دولت منتخب شعار سرداده، لمس شود.
3.حال سوال اینجاست که دولت منتخب چگونه این جراحی را برای قلب سازمانی انجام دهد؟ روابط عمومی ها طی یک دهه گذشته کارکشته ارتباط یکسویه با ارزش خبری شهرت و یک پله بالاتر ارزش فراوانی شده اند و از طرفی دیگر هر کجا که رسانه ای دلسوز نقدی با ارزش برخورد منتشر کرده همچون حراست سازمانی با ویژگی های یک جامعه اقتدارگرا وارد میدان کارزار رسانه ای شده است. این موضوع حالا باب میدانی شده که پزشکیان و مشاورانش با این نوع ادبیات روی خوشایندی ندارند.
4.واقعا چه باید کرد؟ کارشناسان می گویند رجوع به مدل ارتباطی”هارولد لاسول” اندیشمند معاصر جهانی اول قدم است. مدلی که فرستنده پیام جدا از عشق و تخصص، خوب سیاستهای سازمانی و اهداف دولت جدید را می شناسد و با تولید محتوا و همچنین استفاده از همه ظرفیت های رسانه ای بازخوردهای مناسبی را مردم و جامعه هدف خود می گیرد. البته به شرطی که دو عنصر “چرایی” و “چگونگی” با تمرکز به ارزش خبری “دربرگیری” همراه باشد.
5. با این اوصافی که بیان شد،حال روابط عمومی خوب نیست آنها منتظرند دولت چهاردهم به رغم دولت های قبل که طی این ده سال اخیر آنها را فرسوده و خسته نموده اندبا بارقه ای از امید، خواسته هایشان را هم برآورده سازند تا آنها هم با خون جدیدی که در رگ هایشان دمیده می شود از ارتباط یکسویگی به دو سویگی و ارتباطات بهتر تغییر موضع دهند.