برخی آثار جشنواره آئینی وسنتی ظرفیت ارائه بین المللی دارند
- شناسه خبر: 1595
- تاریخ و زمان ارسال: 2 مهر 1402 ساعت 23:52
- منتشرکننده: مدیریت
ایرج محمدی مدرس تئاتر و هنرمند تئاتر عروسکی که یکی از اعضا هیات داوران بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش آیینی و سنتی نیز هست، درباره این رویداد و کم و کیف آثار پذیرفته شده درباره نمایشهای رسیده به جشنواره آیین سنتی، ایلنا با وی گفتگویی انجام داده که در زیر میخوانیم:
لطفا درباره جشنواره آیین سنتی وآثار ارسال شده کمی توضیح بفرمائید.
نزدیک به ۵۰ فیلم نمایش را دیدیم، برخی از کارها خیلی خوب بودند. ۱۰ تا ۱۲ اثر فضای سنتی را به مسائل روز آورده بودند و جنبههای آموزشی و اجتماعی به روز را با استفاده از شیوه نمایش سنتی اجرا کرده بودند که خیلی خوب بود.
کیفیت اثرهای ارسالی در بخش عروسکی چگونه بود؟
معمولا پس از داوریهای جشنواره بیانیه میدهیم که باید جلساتی وجود داشته باشد، فضایی ایجاد شود که داوران بتوانند با کارگردانان صحبت کرده تا ضعفها از بین برود. اما هیچ گاه جامه عمل نپوشیده است.
برخی از کارها به لحاظ متن و طراحی خیلی خوب بودند اما در تکنیک حرکت دهی عروسک مشکل داشتند. برخی از کارها در حدی خوب بودند که میشود در سطح بین المللی ارائه شوند بخصوص در زمینه کار روی زندگی مشاهیر ایرانی. کارهایی هم بودند که یک عروسک گردان به تنهایی چندین عروسک را به حرکت درمیآورد هم سرگرمی داشت و هم آموزش اما این درباره کلیت آثار رسیده صدق نمیکند.
نظرتان درباره تفکیک شدن بخشهای تخصصی جشنواره چیست؟
تفکیک شدن بخشهای تخصصی جشنواره یک اتفاق بسیار درست است ؛در ورزش کشتی هیچ گاه همه ورزشکاران با وزنهای مختلف با هم مسابقه نمیدهند. چرا باید در هنر همه کارهای رسیده را که شیوههای تخصصی جدایی دارند در یک کفه دید و مقایسه کرد؟
ازتعداد کارهای رسیده به جشنواره راضی هستید؟
با اینکه امسال شرایط خوب نبود و انتظار نداشتم که تعداد زیادی کار بیاید اما بین ۵۰.۶۰ کار به جشنواره در این بخش رسیده بود. این اتفاق خوبی است حیف که فرصتی برای گفتگو با کارگردانها و رفع اشکالات وجود نداشت.
برگزاری اینگونه جشنواره ها چه کارکردی را به دنبال دارد؟
هر جشنواره به اعتقاد من به اندازه چند ترم دانشگاه آموزنده است. هنرمند در جشنواره متوجه اشتباهاتش میشود و اگر این تبادل دانش در جشنوارهها نباشد جشنواره هیچ کار کردی نخواهد داشت.
برگزاری بیست و یکمین جشنواره نمایش آیینی سنتی در استانهای مختلف کشور چه مزیتی دارد؟
این کارباعث شده اتفاقات رخ دادعع بسیار خوبی افتاده است. همین که گروهها به استانهای مختلف میروند، تبادل دانش و فرهنگ اتفاق میافتد. گستره بیشتری از مردم با کار و هنر نمایش آشنا میشوند. علاوه بر مراکز استان، مردم شهرهای نزدیکتر هم میتوانند از کارهای جشنواره دیدن کنند و این فرصت مغتنمی برای مردم دور از پایتخت میتواند باشد.
بیست و یکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی از یکم تا یازدهم مهر، در بخشهای صحنهای (ویژه و آزاد)،بینالملل، شبیهخوانی، حرکات فردی، کارآوا و نقالی، عروسکی، دانشجویی، رادیو تئاتر و سمینارهای پژوهشی، در تهران، آذربایجان شرقی (تبریز)، خراسان شمالی (بجنورد)، چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، مرکزی (تفرش) و گلستان (گرگان و کردکوی) کشور برگزار میشود./ منتشر شده در شماره 3181 روزنامه بشارت نو مورخ 1402/07/03