برنامه درسی مدارس باید بازمهندسی شود
- شناسه خبر: 10544
- تاریخ و زمان ارسال: 19 شهریور 1403 ساعت 16:22
- منتشرکننده: بشارت آنلاین
وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه درسی مدارس باید بازمهندسی شود زیرا خلاءهای زیادی دارند و خشک، منفعل و استعدادکش هستند.
به گزارش ایسنا علیرضا کاظمی در نشست و دیدار صمیمانه با کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی که در محل این سازمان برگزار شد، با بیان روایتی از امام صادق(ع) افزود: آنچه که انسان را بالا می برد و ارتقا می دهد چیزی جز ذکر خداوند متعال نیست. بنابراین نباید از ذکر خداوند که نقطه اتصال است به خاطر امور مادی و دنیوی غافل شویم. وی با بیان اینکه تربیت از سخت ترین کارهاست، ادامه داد: تربیت اجبار بردار نیست و مولفه های موثر در آن بی نهایت هستند. کاظمی بیان کرد: سازمان پژوهش از مجموعه های حساس و قلب وزارت آموزش و پرورش و حتی کشور است زیرا نقش بسیاری در آینده فرزندان این سرزمین دارد. به گفته وی، امروز همه دستاوردهای کشور در سطوح و شکل های مختلف ریشه در آموزش و پرورش و نقش معلمان و فرهنگیان دارد. وزیر آموزش و پرورش به دلایل ناکارآمدی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اولین دلیل ناکارآمدی در مسایل اجرایی و روزمره آموزش و پرورش است زیرا این امور از بودجه گرفته تا انتخابات وانتصابات همه را درگیر کرده است. وی با بیان اینکه امروز نگرانم که حتما روز اول مهر کتاب درسی به دست دانش آموزان برسد، بیان کرد: امروز نگران ثبت نام دانش آموزان هستم. نگران نقل و انتقالات هستم و همه این ها دغدغه های روزمره و جاری است که سرعت ما در رسیدن به نقطه غایی را آهسته می کند. کاظمی با طرح سوالی که چرا مسوولان نظام تعلیم و تربیت در ابتدایی ترین مسایل اجرایی آموزش و پرورش ناکارآمد هستند، افزود: در برخی موارد، ناکارآمدی ها آسیب جدی به نظام آموزش و پرورش می زند. مانند مشکلات هدایت تحصیلی در دوره ای نیز پرداخت مطالبات و حقوق معوق معلمان و بسیاری از مواردی که در جای خود نگران کننده بودند. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی دیگر از ناکارآمدی های نظام تعلیم و تربیت، ناکارآمدی در تحقق ماموریت است که بسیار قابل توجه است زیرا ماموریت اصلی ما، تربیت است که از آن غفلت کرده ایم. وی بیان کرد: باید از خود بپرسیم که مشکل کجاست و چرا نتوانستیم سند تحول را جلو ببریم و چرا خروجی آن را مشاهده نمی کنیم. امروز با دانش آموزانی مواجه هستیم که فاصله زیادی با انتظار سند تحول بنیادین دارند و این نشانه و مصداقی از ضعف در تحقق ماموریت است. کاظمی با بیان اینکه معتقدم که مغز متفکر و قلب نظام تعلیم و تربیت نیازمند بازمهندسی عمیق است، گفت: نیازمند معماری و بازطراحی در این قسمت هستیم و اگر این کار را به سرانجام نرسانیم، سیکل معیوب ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: در این خصوص، ماموریت به پژوهشگاه و شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان پژوهش میدهم تا با معماری جدید، نظام تعلیم و تربیت را بازطراحی کنند. کاظمی به دلیل دیگر ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: دلیل دیگر که نتوانستیم به نتیجه مطلوب برسیم فاصله بسیار با توقعات مورد انتظار از برنامه ها است.