چشمانداز صنعت خردهفروشی
- شناسه خبر: 4253
- تاریخ و زمان ارسال: 11 دی 1402 ساعت 22:47
- منتشرکننده: مدیریت
* محمد کاوه باغبادرانی/ خرده فروشی، آخرین حلقه در زنجیره عرضه است که کالا یا خدمات را به مصرفکننده نهایی ارائه میکند. خردهفروشان باید طیف گسترده و در حال تغییر مصرفکنندگان را در نظر بگیرند و مبتنی بر آن سرمایهگذاریهای استراتژیک انجام دهند تا حتی در دوران تورم نیز از سود بالا بهرهمند شوند. باید به این امر نیز توجه داشت که تغییر میتواند خوب باشد، اما تغییر مداوم سلیقه مصرفکننده و شرایط بازار بسیار برای تولیدکننده و خردهفروش دلهرهآور است. مدیران خردهفروشی باید خود را برای نوسانات بزرگ تا پایان سال 2025 آماده کنند، زیرا اکنون جهان شاهد جریانات معکوس اقتصادی، درگیریهای ژئوپلیتیکی، تغییر سریع مصرفکننده، اختلالات زنجیره تأمین و مشکلات طولانیمدت نیروی کار است. با ورود به سال جدید و مبتنی بر مطالعات صورتگرفته، تنها یکسوم از مدیران خردهفروشی نسبت به حفظ یا بهبود حاشیه سود، بسیار مطمئن هستند.
بسیاری از دغدغههای اصلی خردهفروشان خارج از کنترل آنها است. قابلذکر است، تقریباً همه مدیران مورد بررسی انتظار دارند که تورم بر حاشیه سود آنها اثر منفی بگذارد. حدود 60 درصد از مدیران صنایع خردهفروشی انتظار دارند تورم هزینههای عملیاتی را افزایش دهد. از سوی دیگر بهموجب افزایش تورم، سطح قیمت محصولات افزایش خواهد یافت. علیرغم همه بحرانهای مالی و نظامی در جهان، چشمانداز صنعت خردهفروشی روشن و روبهبهبود است. خردهفروشان در چند سال گذشته توانستهاند تجربیات ارزشمندی در ارتباط با تابآوری صنعت خود کسب کنند. بهعنوان نمونه در زمان گسترش کرونا و نوسانات شدید در تقاضا، خردهفروشان رویکرد سنتی خود را کارایی بخشیدند و آن را منعطف با شرایط بازار قراردادند. در این راستا، آنها بهسرعت پروتکلهای بهداشتی و امنیتی را در مجموعههای خود پیادهسازی کردند. کرونا بیش از همه به فعالین صنعت خردهفروشی آموخت که ترجیحات مصرفکننده بسیار در حال تغییر و نیازمند تجزیهوتحلیل دقیق میباشد. اکنون نیز باتوجهبه شرایط و چالشهای جدید جهانی مانند جنگ اوکراین و بحرانهای انرژی، خردهفروشان باید برنامههای خود را با عنایت به این موضوعات تدوین و مورد انعطاف قرار دهند. بر اساس مطالعات صورتگرفته و با عنایت به تحولات جهانی میتوان بیان داشت که سه روند اقتصادی کلیدی احتمالاً بر فروش صنعت خردهفروشی تأثیر خواهد گذاشت؛ اول اینکه، کندی رشد اقتصاد جهانی صنعت خردهفروشی را تحتتأثیر قرار خواهد داد. روند رشد اقتصادی نشان میدهد که این رقم 9/5 درصد در سال 2021 به حدود 2 درصد در سال 2022 رسیده است و پیشبینی میشود میزان رشد اقتصادی در سال 2025 تنها حدود 9/0 درصد باشد. افزون بر تنزل نرخ رشد اقتصاد جهانی، رکود اقتصادی نیز اثر منفی بر صنعت خردهفروشی خواهد داشت که بهموجب این امر میزان مصرف و اشتغال نیروی کار کاهش پیدا خواهد کرد و حاشیه سود خردهفروشی کمتر خواهد شد. دوم، علیرغم افزایش درآمد اسمی، تورم قدرت خرید مصرفکنندگان را کاهش داده است. بهعنوان نمونه در آمریکا اگرچه میانگین اسمی درآمد هفتگی نسبت به دسامبر 2020 حدود 3/8 درصد افزایشیافته، اما درآمد واقعی 5 درصد کاهش را تجربه کرده است. این امر بر تقاضای مصرفکننده و در نتیجه بر حجم خردهفروشی تأثیر میگذارد. بااینحال، افزایش قیمتها، ارزش اسمی بازار خردهفروشی را افزایش میدهد. شکل یکروند صنعت خردهفروشی اسمی و خردهفروشی واقعی را از فوریه 2020 نشان میدهد که مبتنی بر آن، دو نمودار اسمی و واقعی متأثر از تورم در سال 2021 از یکدیگر جدا شدهاند. درحالیکه فروش اسمی از مارس 2021 حدود 7/11 درصد افزایشیافته، فروش واقعی 7/0 درصد کاهشیافته است. همچنین، قیمت بالای خانه و افزایش نرخ وام مسکن، تقاضا برای مسکن را کاهش داده است که در نتیجه این امر، فروش صنعت خردهفروشی در حوزه مصالح ساختمانی، مبلمان و اثاثیه منزل کاهشیافته و اثرات منفی بر سال 2023 خواهد گذاشت. رکود بازار مسکن در ایران نیز تأثیر منفی بر خردهفروشی، صنعت لوازمخانگی و صنایع ساختمانسازی خواهد داشت. افزون بر این امر، نرخ بالا اجاره منزل در ایران، قدرت خرید مصرفکننده را توأمان با تورم بالا بیشازپیش کاهش خواهد داد که این امر، خود موجب تعمیق رکود در بازار خرده فروشی خواهد شد. سوم، هزینههای مصرفکننده برای خدمات نسبت به کالا افزایش خواهد یافت. پس از دوران همهگیری کرونا، توسعه روابط اجتماعی بیشازپیش در بین مردم اتفاق افتاده است. بهموجب این امر، افراد بودجه بیشتری برای رفتن به سینما، رستوران، کنسرت و مواردی ازایندست تخصیص دادهاند. به دیگر بیان، سهم بخش خدمات از سبد هزینه خانوار بیشتر خواهد شد و سهم خرید کالا تقلیل خواهد یافت.
از سوی دیگر، جهان با کاهش میزان پساندازهای شخصی مواجه شده است و این نرخ به حدود 1/3 درصد رسیده که کمتر از سالهای قبل میباشد. بنابراین، افزون بر افزایش سهم خدمات، کیک هزینهای افراد نیز بهصورت اسمی بزرگتر شده است. مبتنی بر تغییر ترجیحات مصرفکننده، مصرف کالاهای بادوام حدود 8/1 درصد در سال 2023 کاهش یافته و هزینههای شخصی بخش خدمات حدود 6/3 درصد افزایش پیدا کردهاند. رونقبخش خدمات باعث رونق صنایع غذایی و تفریحی خواهد شد.🔴 منتشر شده در شماره 3263 روزنامه بشارت نو مورخ 1402/10/12