اهمیت کرید ور شمال – جنوب برای بخشهای تولیدی
- شناسه خبر: 5513
- تاریخ و زمان ارسال: 24 بهمن 1402 ساعت 10:17
- منتشرکننده: بشارت آنلاین
دبیر شورای عالی مناطق آزاد مطرح کرد :
اهمیت کرید ور شمال – جنوب برای بخشهای تولید ی
د بیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصاد ی با بیان اینکه حوزه اقتصاد د ریامحور کاری که باید و شاید را انجام ند اد یم، گفت: با وجود اینکه د ر حوزه سیاستها تحول اساسی به سمت اقتصاد د ریامحور د اریم، اما د ر عمل کمتر همراه بود یم و بر ریل اقتصاد ی قبل از انقلاب حرکت کرد یم.
به گزارش ایسنا، حجت عبد الملکی د ر مراسم افتتاح همایش اقتصاد د ریامحور ایران برگزار شد ، با بیان اینکه امروز از اولین روز ششمین سال گام د وم انقلاب اسلامی است، گفت: ما د ر ۴۰ ساله د وم انقلاب اسلامی هستیم و افق ۱۴۳۷ افق شکلگیری تمد ن اسلامی و اتفاق بزرگ د ر جامعه بشری خواهد بود . بعد اقتصاد ی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اقتصاد مقاومتی نامید ه شد ه است، اقتصاد ی که بتواند با وجود همه مشکلات به هد ف خود ش برسد .
وی اد امه د اد : همه نظامهای اقتصاد ی د ر عالم اهد افی د ارند و همه با مشکلاتی مواجه هستند و اقتصاد ی مقاومتی نامید ه میشود که با وجود همه مشکلات به هد ف خود ش برسد . با این نگاه، همه د نیا بهد نبال این هستند که اقتصاد خود را مقاومتی کنند . ایجاد اقتصاد مقاومتی از سه بخش شناخت ظرفیتها، شناخت موانع و طراحی نظامی مبتنی بر ظرفیتها و موانع تشکیل شد ه است.
د بیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصاد ی با بیان اینکه یکیاز این ظرفیتها اقتصاد د ریا است، گفت: ما د ر ایران ۵۸۰۰ کیلومتر د ریا د ر شمال و جنوب د اریم، به آبهای آزاد د سترسی د اریم و عمق آب د ر ساحلهای ما برای پهلوگیری کشتیها مناسب است و ایران ما، یکیاز د یرینهترین کشورها به شمار میرود که د ر حوزه تجارت بینالمللی د ریا پیشگام بود ه است.
عبد الملکی با بیان اینکه ما باید بین اقتصاد د ریامحور و بند رمحور تفاوت قائل شویم، گفت: اقتصاد د ریا، فراتر از اقتصاد بند ر است. د ر اقتصاد د ریا چهار بخش سواحل، بستر و کف د ریا، متن د ریا و سطح د ریا مورد مطالعه قرار میگیرد . د ر بخش سواحل کشتیرانی، د ر بستر د ریا استخراج نفت و گاز و ترانزیت، د ر متن د ریا بهرهبرد اری از آبزیان، د ر سطح د ریا موضوع حملونقل مطرح است.
وی با بیان اینکه د ر د وره قبل از انقلاب، کمترین اهمیت به حوزه اقتصاد د ریایی کشور د اد ه میشد ، افزود : د وره استعمار ایران از ۱۳۱۰ تا ۱۳۵۷ بود ه که انگلیسیها، آمریکاییها و فرانسویها د ر ایران بود ند و الگوی اقتصاد ی ما د ریاگریز بود ه است؛ به همین د لیل جمعیت بسیار کمی را د ر حاشیه د ریا میبینیم. همین حالا هم هزاران کیلومتر د ر حاشیه د ریا بد ون جمعیت باقی ماند ه که ناشی از نوع نگاه غربیها برای جلوگیری از به فعلیت رساند ن استفاد ه از ظرفیتهای د ریا بود ه است.
د بیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصاد ی خاطرنشان کرد : با وجود این د ر سالهای پس از انقلاب، ظرفیت بناد ر ما د ر حوزه نفتی ۱۴ برابر شد ه، ظرفیت کانتینری حد ود ۱۰۰ برابر شد ه، از نظر مسافری ظرفیت ما حد ود ۵۰ برابر شد ه است، د ر حوزه کشتیرانی الان نفتکش و کشتی میسازیم و بهطور کلی رویکرد ما به سمت اقتصاد د ریامحور بیشتر جلب شد ه است.
عبد الملکی با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد ی توسعه د ریامحور از سوی مقام معظم رهبری بیان کرد : د ر حوزه اقتصاد د ریا محور کاری که باید و شاید را انجام ند اد یم. د ر واقع با وجود اینکه د ر حوزه سیاستها تحول اساسی به سمت اقتصاد د ریامحور د اریم، اما د ر عمل کمتر همراه بود یم و بر ریل اقتصاد ی قبل از انقلاب حرکت کرد یم. یکیاز این محورها حمل و نقل است و ما ظرفیتهای بسیار زیاد ی برای کشورهای پیرامون خود د اریم. سالهاست که کرید ور شمال – جنوب مطرح شد ه، اما سرعت ما کم است.
وی با بیان اینکه د ر مناطق آزاد هم نقش کمی د ر کرید ور شمال – جنوب د اریم، گفت: ۴۸ منقطه آزاد ویژه اقتصاد ی فعال د اریم که بخش زیاد ی د ر مرزها و سواحل مستقر هستند . د ر شمال کشور منطقه آزاد انزلی، امیرآباد و نوشهر را د اریم. د رجنوب شرق کشور منطقه آزاد چابهار را د اریم که راهبرد یترین بند ر است، منطقه ویژه شهید رجایی، منطقه آزاد بوشهر هم جزو مناطق جد ید است. د و منطقه آزاد قشم و کیش هم د ر جنوب وجود د ارد .
د بیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصاد ی اد امه د اد : بناد ر منطقه آزاد قشم به د لیل سرعت خوب جریان آب که لایروبی طبیعی د ارد ، منطقه بسیار خوبی برای ایجاد بند ر است. با اتصال جزیره قشم با استفاد ه از پل خلیج فارس طی سالهای آتی انتظار د اریم ظرفیت بند ری این جزیره به ۴۰ میلیون تن برسد .
پروژه رشت – کاسپین د ر روزهای آیند ه به اتمام میرسد.
عبد الملکی با بیان اینکه طی روزهای آیند ه پروژه ریلی منطقه آزاد رشت- کاسپین د ر منطقه کاسپین به اتمام میرسد ، گفت: بخشی از این پروژه د ر رشت ماند ه که د ر روزهای گذشته بهد لیل بارند گی با توقف مواجه شد ه بود اما بهکلی سرعت مطلوبی د ارد و ظرف هفتههای آیند ه اتصال ریلی د ریای خزر از بند ر کاسپین به خلیج فارس را خواهیم د اشت.
وی با اشاره به ظرفیت بالای بند ر و منطقه آزاد چابهار د ر تقویت کرید ور شمال-جنوب، خاطرنشان کرد : بند ر چابهار هشت میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری د ارد ، د ر این بند ر هم از چابهار تا خاش یک بخش ریلی مفقود ه است که با تکمیل ریل چابهار تا خاش، ظرفیت جد ید ی به حوزه کرید ور شمال جنوب اضافه خواهد شد . از این رو تلاش میکنیم این بخشها را نیز تکمیل کنیم. د بیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصاد ی با بیان اینکه ما مهمترین مشتری کرید ورها هستیم، افزود : به نوبه خود سعی میکنیم زیرساختی که د ر محد ود ه قانونی ما هست را فراهم کنیم. اما نباید اهمیت کرید ور شمال جنوب را برای بخشهای تولید ی فراموش کرد . د ر کنار ظرفیت ترانزیت بار از جنوب کشور، امکان توسعه حملونقل د ر د اخل کشور برای صنایع خود مان هم فراهم میشود . بنابراین لازم است نیمنگاهی به اثر تکمیل کرید ور شمال جنوب د ر بخشهای اقتصاد ی د اخل کشور هم د اشته باشید .
مطالعات پل خلیج فارس انجام شد ه است
عبد الملکی همچنین د ر حاشیه این مراسم د ر جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای پروژه پل خلیج فارس گفت: همه مطالعات برای ساخت پل خلیج فارس که منطقه آزاد قشم را به سرزمین اصلی متصل میکند ، انجام شد ه است. این پروژه حتما باید به اجرا برسد ، هر کسی هم که د ر اصل پروژه تصمیم ایجاد میکند یا منافع ملی را نمیشناسد یا اینکه نیا د یگری د ارد .
وی خاطرنشان کرد : باید توجه د اشته باشیم که تمام پروژههای حمل و نقل د ر جنوب کشور به ویژه د ر خلیج فارس به د لیل اینکه برخی از بناد ر جنوبی د ریای جنوب خلیج فارس را از رونق خارج میکند ، احتمال کارشکنی د ر این پروژهها وجود د ارد از این رو باید مراقب باشیم.
تکمیل پل خلیج فارس با پیمانکار چینی
د بیر شورای عالی مناطق آزاد د رباره نحوه منابع تامین این پروژه توضیح د اد : بخشی از منابع را منطقه آزاد قشم تامین میکند و رئیس جمهوری د ستور تامین منابع از بود جه عمومی و از محل تهاتر نفت را د اد ه است. تلاش د اریم ظرف سه سال آیند ه این پروژه را به بهرهبرد اری برسانیم. مذاکراتی هم با پیمانکاران چینی د اشتیم و قرار بر این است که این پروژه جزو پروژههای فاینانس و خط اعتباری ایران و چین باشد . البته قرارگاه خاتمالانبیا هم همچنان حضور د ارد .
عبد الملکی با بیان اینکه این پروژه حتما باید به اجرا برسد ، اد امه د اد : هر کسی که د ر اصل پروژه تصمیم ایجاد میکند یا منافع ملی را نمیشناسد یا اینکه نیات د یگری د ارد ، باید توجه د اشته باشیم که تمام پروژههای حمل و نقل د ر جنوب کشور به ویژه د ر خلیج فارس به د لیل اینکه برخی از بناد ر جنوبی د ریای جنوب خلیج فارس را از رونق خارج میکند ، احتمال کارشکنی د ر این پروژهها وجود د ارد از این رو باید مراقب باشیم.
وی د رباره میزان منابع مورد نیاز برای ساخت پل خلیج فارس گفت: تقریبا ۷۰۰ میلیون د لار برای تمام پروژه با تکمیل ریل و بزرگراهها مورد نیاز است اما منافع آن برای کشور بسیار بالا است. د ر حال حاضر این پروژه حد ود ۱۸ د رصد پیشرفت فیزیکی د ارد و ساخت پروژه متوقف نشد هاست اما باید منابع د ولتی به کمک این پروژه بیاید و معاون اول رییس جمهوری د ستور د اد که د ر بود جه ۱۴۰۳ هم رد یف بود جه این پروژه تقویت شود .
د بیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصاد ی د رباره میزان جذب سرمایه خارجی د ر مناطق آزاد توضیح د اد : از ابتد ای د ولت سیزد هم تا به امروز ۳۰۰ میلیون د لار سرمایه خارجی د ر مناطق آزاد محقق شد ه و به ساختمان و کارخانه تبد یل شد هاست. البته از ابتد ای امسال تا کنون ۳.۱ میلیارد یورو تقاضای سرمایهگذاری د ر مناطق آزاد را د اشتیم که ۶۰۰ میلیون یورو آن به قرارد اد تبد یل شد ه که به تد ریج بر زمین خواهد نشست.
عبد الملکی د ر پاسخ به اینکه آیا ایجاد منطقه آزاد د یگری د ر د ستور کار است؟ گفت: د ر حال حاضر ۱۸ منطقه آزاد مصوب د ر د اخل کشور وجود د ارد و ایجاد هیچ منطقه آزاد جد ید ی د ر د ستور کار قرار ند ارد . اما با شش کشور خارجی ترکیه، عراق، سوریه، ازبکستان، عمان و قرقیزستان منطقه آزاد مشترک تاسیس خواهد شد که از این کشورها با سوریه نقطه مشترک هم مشخص و توافق شد ه د ر د اخل خاک سوریه باشد .