ایران برجستهترین سینماهای جهان اسلام را دارد
- شناسه خبر: 5531
- تاریخ و زمان ارسال: 24 بهمن 1402 ساعت 10:40
- منتشرکننده: بشارت آنلاین
احسان قابیل ؛ سینماگر اهل ترکیه:
ایران برجستهترین سینماهای جهان اسلام را د ارد
احسان قابیل سینماگر ترکتبار میگوید که ایران یکی از برجستهترین سینماهای جهان اسلام را د ارد و باید همکاریهای سینمایی مشترک میان ایران و ترکیه گسترش یابد .
به گزارش تسنیم، احسان قابیل، فیلمنامهنویس، کارگرد ان و منتقد و د اور سینمایی اهل ترکیه است. او د ر سال 1959 د ر استانبول به د نیا آمد و فارغ التحصیل رشته تاریخ از د انشگاه بوغازیچی است. پس از پایان تحصیلات خود د ر مقطع کارشناسی ارشد رشته تاریخ هنر از د انشگاه بوغازیچی، د ر حوزه سینما فعالیت خود را آغاز کرد . این سینماگر بعد ها د ر رشته مطالعات فیلم د ر د انشگاه ایالتی اوهایو مد رک کارشناسی ارشد د یگری را گرفت و پایاننامه کارشناسی ارشد ش با عنوان «واقعیت و رؤیا» بعد ها د ر کتابی با همین عنوان چاپ شد .
د ر سوابق کاری قابیل ترجمه، تألیف، فیلمنامهنویسی، مقالهنویسی د ر مجلات گوناگون حوزه سینما د ید ه میشود . او علاوه بر مسئولیت مشاور سینمایی شهرد اری استانبول، نمایند ه رصد خانه تصویری ـ صوتی اروپا د ر ترکیه و عضویت د ر هیئت سینمای پایتخت فرهنگی اروپا را نیز د ر کارنامه خود د ارد .
او همچنین سلسله تألیفاتی را د رباره کارگرد انانی چون د رویش زعیم، نوری بیلگه جیلان، زکی د میرکوبوز، د فتر خاطرات یشیل چام، سمیح کاپلان اُغلو، احمد اولوچای، یشیل چام، جیووانی اسکوگنامیلو به چاپ رساند ه است.
قابل هماکنون بهعنوان مشاور سینمایی د ر سازمان خانه فرهنگی شهرد اری کار میکند و مقالات سینماییاش د ر روزنامه اِستار منتشر میشود . او سابقه سفر به ایران را هم د ارد و امسال بهعنوان یکی از مهمانان بخش بینالملل نخستین جشنواره بینالمللی فیلم حوا به کشورمان سفر کرد .
د ر اد امه، گفتوگویی را با این سینماگر ترکتبار با محوریت جایگاه و ظرفیتهای سینمای ایران انجام د اد هایم که مشروح آن را از نظر میگذرانید :
با توجه به شناختی که از سینمای ایران د ارید ، جایگاه ایران د ر منطقه و جهان کجاست و د ر مقایسه با ترکیه چطور است؟
سینمای ایران با فرمهای زیباییشناختی خود یکی از برجستهترین سینماهای جهان اسلام بهشمار میرود و د ر مقایسه با سینمای ترکیه، مسئله هویت را حل کرد ه است و از نظر محتوایی د ر جایگاه بهتری قرار د ارد .
ترکیه سیاستی برای پذیرایی از گروههای فیلمسازی خارجی د ر کشورش بهخصوص د ر لوکیشنهای خاص د نبال میکند ، اجرای این سیاست چه د ستاورد هایی را بههمراه د اشته است؟ آیا ایران هم میتواند از این روش استفاد ه کند ؟
بهنظر بند ه، این د ستاورد ها زمینه تنوع فضا را فراهم میسازد . ایران و ترکیه قطعاً باید برای تولید ات مشترک همکاری کنند .
هزینه ساخت هر د قیقه فیلم یا سریال د ر ترکیه بهطور متوسط چقد ر است؟ آیا د ر کشوری چون ایران هزینههای ساخت فیلم مقرون به صرفه است؟
د ر این زمینه اطلاع چند انی ند ارم و نمیتوانم نظر خاصی بد هم.
ساخت و اکران فیلم و سریال یکی از سیاستهای اصلی د یپلماسی فرهنگی است و بهنظر میرسد که ترکیه از آن برای معرفی فرهنگ خود بهخوبی استفاد ه میکند ، بهنظر شما آیا ایران توانسته است این کار را حد اقل د ر منطقه انجام د هد و اساساً آیا ظرفیت چنین امری را د ارد ؟
بهاعتقاد من، ایران ظرفیت بالایی د ر تولید فیلم و سریال د ارد و قطعاً باید با کشورهای منطقه ازجمله ترکیه تولید ات مشترکی را د اشته باشد .
تولید مشترک فیلم و سریال برای کشورها د ستاورد های زیاد ی از قبیل بازار اکران را بههمراه د ارد ، تحلیل شما از شکلگیری همکاری مشترک میان ایران و ترکیه د ر این زمینه چیست؟ اینک شاهد شکلگیری جشنوارههای سینمایی جد ید د ر منطقه هستیم؛ جشنوارههایی چون د ریای سرخ و احتمالاً جشنواره خزر که د ر آیند ه شکل خواهد گرفت، نظر شما د ر این زمینه و د رباره اثرگذاری رخد اد های سینمایی اینچنینی بر یکد یگر چیست؟
باور من این است که همکاری اینچنینی اهمیت بسزایی د ارد و جشنوارهها همواره برای گرد هم آمد ن تولید ات سینمایی و فیلمسازان، بسترهایی ضروری بهشمار میآیند .
ایران د ر زمینه ساخت انیمیشن اخیراً د ستاورد های خوبی را کسب کرد ه است، از نگاه شما این د ستاورد ها چه امتیازی برای صنعت فیلمسازی د ر ایران محسوب میشود و اساساً د ر این زمینه ایران د ر مقایسه با ترکیه د ر چه جایگاهی قرار د ارد ؟
ایران از نظر زیباییشناسی وضعیت بهتری نسبت به ترکیه د ر حوزه انیمیشن د ارد .
ایجاد زنجیره تولید د ر انیمیشن چقد ر میتواند د ر موفقیت این حوزه و تولید لوازمالتحریر یا اسباببازیهایی با محوریت کاراکترهای کارتونی مفید باشد ؟
بد ون شک میتوان این اتفاق را بهعنوان یک سرمایهگذاری تجاری مهم تلقی کرد .
جایگاه شکلگیری همکاریهای مشترک سینمایی میان کشورهای منطقه بهمنظور معرفی ظرفیتهای فرهنگی و معرفتشناختی مشترک میان ملل را چگونه ارزیابی میکنید ؟
قطعاً کشورهای منطقه باید فیلمهایی با محور طرح، بررسی و ارائه راهکار حول مشکلات و مسائل خود بسازند و برای ساخت فیلمهایی که عناصر تمد ن اسلامی د ر آنها برجسته است، با یکد یگر همکاری کنند .
د ر بسیاری از موارد شاهد هستیم که هالیوود با استفاد ه از خلق ابرقهرمان تلاش میکند سبک زند گی خاص خود را د ر د نیا گسترش بد هد ، شما با این پیشفرض موافق هستید ؟ د ر این صورت، راهکار مقابله با آن د ر کشور خود تان را چه مید انید ؟
هالیوود د ر این کار بسیار ماهر است و تبحر بالایی د ارد ، کشورهای ما نیز باید فیلمهایی بهلحاظ فنی و تکنیکی قد رتمند و برخورد ار از زیباییهای سمعی و بصری تولید کنند ، آثاری که بتوانند عناصر فرهنگی و قهرمانان کشورها را برجسته سازند .
بهعقید ه شما صنعت سینما چه صنعتهای د یگری را میتواند تحت تأثیر قرار د هد و رونق بخشد ؟
سینما یکی از مهمترین شاخههای هنری است که کنار آموزش بر صنعت فرهنگ نیز تأثیر بسزایی د ارد و البته برای رشد و تعالی انسان نیز ضروری است.
نظر شما د رباره آیند ه سینماد اری با توجه به گسترش پلتفرمهای نمایش فیلم چیست؟ آیا برای سرمایهگذاری د ر سالنهای بزرگ د یر شد ه است و د یگر این کار بهلحاظ اقتصاد ی توجیهی ند ارد یا خیر؟
امروزه پلتفرمهای نمایش فیلم، از اهمیت بالایی برای سینما برخورد ارند ، اما سالنهای سینما نیز ضروری هستند . برای پر شد ن سالنهای سینما، باید قیمت بلیت بهمیزان قابلتوجهی کاهش یابد و از محل فروش آن سود لازم حاصل شود .
ایران و ترکیه کشورهایی هستند که هر د و سابقه د فاع از خاک خود را د ارا هستند ، با این توصیف، ژانر جنگی د ر د و کشور چقد ر متناسب تجربیات آنها رشد کرد ه است و چرا ژانری مثل کمد ی د ر سالهای اخیر مخاطب بسیاری پید ا کرد ه است؟
کمد ی د ر سینمای روز جهان یک عنصر تجاری و د رآمد زای مهم تلقی میشود و هد ف آن کسب سود است. قطعاً باید فیلمهای باکیفیتی با موضوعات جد یتری مانند جنگ و د فاع ساخت تا توجه مخاطب به این موضوعات نیز جلب شود .
نظر شما د رباره برگزاری مسابقات استعد اد یابی د ر زمینههایی چون گریم یا موارد مشابه د ر تربیت نسل جد ید سینماگران چیست؟
ابتکارعمل بسیار مناسب و بهجایی خواهد بود و باید برای برگزاری هرچه زود تر آن وارد عمل شد و اسباب آن را مهیا کرد .
بهعنوان پرسش پایانی، مهمترین توصیه شما به سینمای ایران و فیلمسازان ایرانی چیست؟
سینمای ایران باید خطمشی خود را حفظ کند ، صحنههای خشونتآمیز زیاد ی ند اشته باشد و برای نمایش گسترد هتر د ر کشورهای همسایه و منطقه تلاش کند .