مسئله آب در مرز تبدیل به بحران ملی است
- شناسه خبر: 4405
- تاریخ و زمان ارسال: 18 دی 1402 ساعت 1:12
- منتشرکننده: مدیریت
به گزارش خانه ملت، محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران، رئیس فراکسیون مدیریت شهری و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه ایران برای چهارمین سال پیاپی وارد خشکسالی شده است، گفت: متاسفانه میانگین بارش تجمعی سالیانه کشور در ۵ دهه گذشته روند نزولی داشته و همین امر در کنار دیگر تغییرات اقلیمی همچون افزایش سرعت گرمایش در کشور سبب شده، آب در ایران به مسئلهای ملی بدل شود.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تأکید بر اینکه سازگاری با تغییرات اقلیمی درحال تبدیل شدن به بخش معمول و ضروری در همه سطوح برنامهریزی کشورهای توسعهیافته بدل شده اســت، ادامه داد: متاسفانه مسئله آب در ایران مسئله جدی و در مرز تبدیل به یک بحران ملی است؛ به رغم این موضوع اما ما از معدود کشــورهایی بهشمار میرویم که در سطوح راهبردی، سیاستی و برنامهریزی اقدام چندانی برای سازگاری اقلیمی انجام نداده است.
صرف ۸۵ درصد برداشت سالیانه آبهای زیر زمینی در بخش کشاورزی
نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه اولین قدم در مدیریت و سازگاری تغییرات اقلیمی ایجاد دستورکار ملی است، گفت: بررسیهای صورت گرفته، تغییر اقلیم پیامدهای گستردهای را در بخشهای مختلف نظیر آب، کشاورزی، انرژی، بهداشت و زیستبوم در جهان و ایران به همراه داشته است.
پیرهادی با بیان اینکه بار تولید محصولات کشاورزی در کشور بر دوش منابع آبی است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که سهم برداشت سالیانه از آبهای زیرزمینی برای مصارف کشاورزی، شرب و صنعت معادل ۱/۷،۴/۹ ،۳۶/۴ میلیارد مترمکعب است که شامل ۸۵،۱۱،۴ درصد از کل برداشت سالیانه است.
سرعت گرمایش ایران دو برابر میانگین جهانی است
عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه براساس بررسیهای انجام شده، در کشورمان دمای هر دهه حدود دو برابر نرخ افزایش جهانی بوده و بیانگر این است که گرمایش محیط و تغییرات اقلیم کشور با سرعتی بیش از میانگین جهانی روی میدهد، یادآور شد که طبق آمار سال گذشته، براساس شاخص بارش۱۵/۷ درصد مساحت کشور در معرض خشکسالی شدید و بسیار شدید و تنها ۰/۲درصد ترسالیهای شدید و بسیار شدید قرار داشتهاند.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم از سال ۹۶ تدوین شده، اما در مسیر اجرا با چالشها و محدودیتهایی مواجه شده است، ادامه داد: اگرچه این برنامه سعی کرده راهبردها و برنامههای سازگاری را در چهار حوزه آب، کشاورزی و امنیت غذایی، منابع طبیعی و محیطزیست و بهداشت ارائه کند، اما در مسیر اجرا با محدودیتهایی مواجه شده و به نظر میرسد تدوین قانون جامع تغییر اقلیم میتواند بستر مناسب حقوقی را برای این امر فراهم کند.
عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد که قانون جامع تغییرات اقلیمی باید به دنبال ایجاد روندی مشارکتی بین سطوح مختلف حکمرانی اعم از مجلس، دولت، وزارتخانهها، بخش خصوصی و بخش عمومی باشد.
خشکسالی موجی از مهاجرت را به دنبال دارد
پیرهادی با اشاره به اینکه در کنار کاهش میزان بارندگی در سالهای اخیر، افزایش روند دما موجب تبخیر ســریعتر آب و کاهش فرصت ترمیم منابع آب زیرزمینی شده، که تاثیر مخربی بر منابع آب در دسترس از جمله شرب و کشاورزی داشته است، ادامه داد: با افزایش کمآبی، کیفیت منابع آب نیز افت قابل توجهی میکند؛ همین امر افزایش موجی از مهاجرت از نقاط خشک به سایر نقاط کشور را به دنبال خواهد داشت.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس افزود: این دست مهاجرتها توسعه متوازن محلی را نشانه میگیرد و افزایش فقر و محرومیت و در نتیجه نارضایتی اجتماعی و منطقهای را به دنبال خواهد داشت.
پیرهای با تاکید بر اینکه در بحث مدیریت مسئله آب نیازمند ارتقای کیفیت حکمرانی هستیم، افزود: کیفیت حکمرانی میتواند روی تولید محصولات کشاورزی در داخل کشــور، کیفیت اقدامات اصلاحی و همچنین کیفیت محیط کســبوکار اثرگذار باشد و این اثرگذاریها باید به تغییرات قابلتوجهی در تقاضای مصرف آب و توسعه بخش کشاورزی، همچنین بهبود بهرهوری در بخش کشــاورزی منجر شوند؛ بر همین اساس مدیریت کارآمد مسئله آب نیازمند حکمرانی باکیفیت است.🔴 منتشر شده در شماره 3268 روزنامه بشارت نو مورخ 1402/10/18