مشکلات سواحل محروم مکران را باید رفت و دید
- شناسه خبر: 12899
- تاریخ و زمان ارسال: 22 دی 1403 ساعت 13:29
- منتشرکننده: بشارت آنلاین

آقای پزشکیان شنیدید و اما ندیدید و مگر می شود در مسیر پرواز هوایی همه دردها و رنج ها و کاستی را دید؟!
محرومیت ها و گنج های سواحل مکران را باید با اتومبیل رفت و دید و حس کرد وگرنه با شنیدن، ذره ای از انچه را که هست نمی توان دید
پزشکیان در بدو ورود به فرودگاه شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان گفت:
«به اینجا آمدهایم که از نزدیک با مشکلات، امکانات و روند کار آشنا شویم. به دنبال این هستیم تا جایی که از دستمان برمیآید فقر و محرومیت و بی عدالتی و تبعیض را در کشور ریشه کن کنیم»
مشکلات را باید رفت و دید آقای رئیس جمهور
دی ماه سال گذشته، از درک و روستای زرآباد تا کنارک و چابهار و گواتر را با ماشین رفتیم و در کنار گزارش سفر، همان موقع هم برای رئیس جمهور و هیئت دولت وقت شرح قضیه را نوشتیم.
و اینک آنچه را که سال گذشته برای دولت رئیسی نوشتیم دوباره باز برای دولت وفاق ملی تکرار می کنیم شاید رئیس جمهور و کسی از هیئت دولت این مطلب را خواند نخواند هم مهم نیست!
فرصت های سرمایه گذاری در سواحل مکران
مشکل مهم و اصلی در چابهار و سواحل مکران زیرساخت هایی هست، که نیست!
قوم بلوچ را از یاد نبریم و به قوم بلوچ برسیم
بجای اوردن اب به فلات مرکزی، ساکنان فلات مرکزی را به سواحل مکران ببرید!
قوم صبور و نجیب و همیشه در رنج بلوچ، یکی از اصیل ترین اقوام ایرانست که در محرومیت عجیبی بسر می برند و می بینند و می فهمند و همیشه مدافع مرزهای ایران بوده اند و هستند؛ و دولت ها در قبل و بعد از انقلاب ، توجه چندانی به انان نداشته اند.
مدتی است در چابهار منطقه ازاد ایجاد شده و با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده، چابهار رو به رشد و توسعه است ، و مردم منطقه ای که مشکل اب شرب و اشتغال دارند، می بینند که از سواحل دریای عمان آب در حال شیرین شدن برای انتقال به یزد و اصفهان و خراسان شمالی است، و ذهنشان درگیر سوالات بی جواب می شود، و اما کاش بجای هزینه برای انتقال آب، صنایع به نزدیکی سواحل مکران منتقل می شد، و قبل از آن زیرساخت ها در منطقه ایجاد می گردید، زیرساخت هایی که الان منطقه فاقد آن می باشد.
چند شرکت از شهرهای صنعتی کم آب چون یزد هم به دنبال آب و ایجاد صنایع فولادی به چابهار رفته اند و نکته اینست که حقوق ها در منطقه سواحل مکران و چابهار باید از حقوق دیگر نقاط کشور بیشتر باشد تا جاذبه ای برای آمدن به چابهار وجود داشته باشد و اگر این امر صورت نگیرد تحولی در منطقه ایجاد نخواهد شد و نمی شود صنایع پتروشیمی و فولادی در چابهار ایجاد شود و اکثریت مدیران و کارمندان ان بومی منطقه نباشند، و قبل از شروع به کار پتروشیمی و صنایع فولادی در منطقه باید نیروی بومی را برای کار در چنین مراکزی آموزش داد.
در چابهار جوان لیسانسیه ای را که در یکی از این شرکت ها با پایه حقوق کار می کرد دیدیم که انگیزه ای با این حقوق برای کار نداشت، و دلیل انکه جوان جذب کولبری و قاچاق سوخت می شوند همین حقوق های پایین است و یادمان باشد که یکی از دلایل دبی شدن، دبی، حقوق های بالا نسبت به دیگر جاها است.
در زرآباد که آب شیرین هم فراوان است، موز به شیوه ستتی کشت می شود و ان منطقه نیاز به سرمایه گذاری در امر کشت و صنعت دارد تا با مدیریت اب محصول بیشتری تولید شده و منطقه از محرومیتی که با ان درگیر است رها شود و در اولین قدم می بایست مدیریت های منطقه آزاد به افراد بومی منطقه واگذار شده و برای انتقال اب شرط و شروط هایی گذاشته شود.
جاده های منتهی به گواتر و جاسک کم عرض و دو طرفه است و کیفیت خوبی ندارد و اما در مسیر مناظر بسیار زیبایی وجود دارد که ردی از انان در دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست و خود هر کدام از این جاذبه های گردشگری بندر بریس و تالاب گواتر و ساحل درک می تواند گردشگران زیادی را از نقاط مختلف کشور و جهان بخود جلب کند و اما نشانی از امکانات رفاهی در طول مسیر نیست و حال تا زیرساخت های چابهار و سواحل مکران ایجاد نشود که اولین و مهمترین ان راه می باشد، نمی توان سرمایه گذار را به ان منطقه کشاند، و وقتی زیرساخت ها آماده نیست، سرمایه گذار برای چه باید به آنجا بیاید؟!
گسترش فرودگاه کنارک و ایجاد حمل و نقل ریلی مهمترین نیاز چابهار هست و بزرگ راه ساحلی که از سیریک تا گواتر امتداد یابد، البته شرکت ماهان فعلا نسبت به ویلا سازی در منطقه ای از مناطق کنارک اقدام کرده است، کاری که می توانستند بجای ویلا سازی گسترده با طرح مسکن ملی در شهرهای بی آب، در آن منطقه بکر انجام دهند، و اگر زیرساخت ها اماده شود، چابهار و سواحل مکران یکی از بهترین مناطق برای سکونت خواهد بود ، چرا که گرمای اینطرف سواحل نباید از آن طرف ساحل خلیج فارس بیشتر باشد، آن هم در جایی که توانمندی های بسیاری بیشتری نسبت به عمان و قطر و امارات دارد.