ضرورت «وحدت» با «پذیرش کثرت»
- شناسه خبر: 15406
- تاریخ و زمان ارسال: 8 تیر 1404 ساعت 10:42
- منتشرکننده: مدیریت

ابوذر غلامنژاد پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با «بشارت نو» با تأکیدبر حفظ انسجام ملی مطرح کرد:
زهرا زارع/ ابوذر غلامنژاد پژوهشگر اجتماعی و کارشناس مسائل ایران در گفتگو با «بشارت نو» در خصوص دوران بعد از جنگ ۱۲ روزه با دشمن صهیونیستی گفت: “جنگ روایت” جدی تر از جنگ گلوله هاست و اگر مسائل مان را حل نکنیم نمی توانیم “پیروزی ” را صرف کنیم.
غلامنژاد با مهم دانستن روایتگری در میانه کارزار دفاع گفت: این امر از آن سو اهمیت دارد که روایتها، گفتمان های قدرت را مفصل بندی میکنند و “نظام حقیقت” از درون این گفتمانها برساخت می گردد.
وی با اشاره به اینکه در درگیری نظامی ایران با اسرائیل و آمریکا نیز طبیعتا ارائه روایت پیروزی از سوی طرفین امر طبیعی و اقدامی مرسوم است و بخش تبلیغاتی و رسانهای که در کار بزرگنمایی دستاوردهاست هم کارکرد مثبت خودش را دارد اظهار کرد: ولی نکته حائز اهمیت، خصوصا در مورد ایران، این است که همه این اقدامات رسانه ای و تولید روایتها بخودی خود هدف تلقی نگردد بلکه برای حفظ سرمایه اجتماعی، تقویت غرور ملی و انسجام اجتماعی از یکسو و تقوم “مشروعیت” نظام سیاسی ست از دیگر سو گردد.

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه درگیری نظامی اخیر با همه تلخیها واجد فرصتهایی ست که می تواند مانع از تکرار آن تلخی ها گردد ادامه داد: بخشهایی بزرگی از ” مسائل” مهم جامعه ایران را می تواند در این فرصت حل شود که بدون تعارف باید گفت بر اساس مواضعی که در برخی تریبونها اظهار می گردد و در صداهای شنیده شده از درون بخشهایی از حاکمیت، انگار این “فرصت” پیش آمده هم مانند بسیاری از مواقع بنای تبدیل شدن به “تهدید” دارد.
ابوذر غلامنژاد به بخشهایی از حاکمیت که آنها را “بحران زیست” نامید اشاره کرد و افزود: این عده حیاتشان به وجود بحران در کشور وابسته است.
وی ادامه داد: حمله غیرقانونی و تجاوز دولت جنایتکار اسرائیل فارغ از وجوه قابل بررسی توان نظامی دارای سویه های جامعه شناختی و سیاسی بسیاری ست که می تواند در میانمدت و بلند مدت معناداری یا بی معنا بودن مفهوم ” پیروزی” را در روایات تحت تاثیر قرار دهد.
تحلیل گر مسائل اجتماعی و سیاسی ایران با بیان اینکه مردم ما گلایه مند هستند و انتظاراتی برآورده نشده زیادی دارند گفت: در هنگامه تجاوز نظامی، صدای واحدی از قاطبه مردم شنیده و کنش نجیبانه ای به منصه ظهور گذاشته شد که باید نه تنها پاسخی در خور از سوی حاکمیت دریافت کند بلکه می تواند بعنوان یک فرصت برای حل مسائل قدیمی و حتی سامانمند شدن رابطه تقریبا غیرسامانمند دولت – ملت در ایران باشد
وی ادامه داد: شوربختانه به رغم امیدهایی که بوجود آمده بیمهایی نیز تقویت می شود.
غلامنژاد پیام همدلانه طیفهای مختلف سیاسی، منتقدین و حتی غالب مخالفین حاکمیت از چهارگوشه دنیا حتی از درون سلولهای زندانهای کشور را ظرفیت مهم آشتی دانست و گفت: بخشهای از حاکمیت که گاها صدای بلندتری هم دارند به شدت در حال تولید تهدید و بحران هستند.
وی تصریح کرد: بوضوح می توان دید که سرور موجود در سرود پیروزی برخی، نواختن مارش ظفر بر دشمن خارجی نیست بلکه کری خواندن مضحکانه بر جناح مقابل و مخالفان سیاسی ست.
وی با اشاره به اینکه، عده ای که ید طولایی در بازی کردن با روان مردم از طریق به مخاطره انداختن امنیت روانی و منافع ملی کشور دارند متاسفانه دوباره دلواپس نوای آشتی شدهاند اظهار کرد:
حتی در روایت فتح صدا و سیما نیز دوباره شاهد بلندتر شدن صدای کسانی هستیم که در فرو رفتن صدای بخش بزرگی از جامعه و نخبگان سیاسی و اجتماعی ما به محاق سکوت، نقش پر رنگ داشتند.
این پژوهشگر اجتماعی در بخشی از گفتگوی خود با اشاره به انعکاس دیدگاه سید محمد خاتمی، حسن روحانی، ظریف و مخالفان و منتقد در صدا و سیما در میانه جنگ ۱۲ روزه گفت: انعکاس مواضع نفرین شدگان صداو سیما در اخبار و برنامه های رادیو و تلویزیون در زمان جنگ کار درستی ست اما عدم تداوم آن در پس از جنگ، ناجوانمردانه است.
غلام نژاد با اشاره به مواضع بلند شده از جانب افرادی مانند عبدالکریم سروش، جریانهای ملی- مذهبی، نهضت آزادی، فعالین چپ و راست، اصلاح طلبان و دیگر کشنگران سیاسی حول “تمامیت” ایران و “منافع ملی” و “امنیت” شهروندان ایران تصریح کرد: این صدای منسجم، مواضع مضحک افرادی مانند رضا پهلوی و برخی گروههای واگرای اتنیکی را به لودهگی تبدیل کرد که این همان قرصت تاریخی برای بازگشت به مردم و آشتی جدی و واقعی با ایرانیان و صد البته تعیین تکلیف کردن با واژه “مردم” است.
غلام نژاد با بیان اینکه واژه “مردم” در معنای “جماعت” خودی نیست گفت:
آینده ایران در گرو تامین “منافع ملی” و حقوق شهروندان است و منافع ملی جز از طریق ” آشتی” و بازگشت به “مردم” ممکن نخواهد بود.وی گفت: باید به صورت نظری و عملی حقوق و آزادی های مدنی و اجتماعی مردم را محترم شمرد و حق زندگی شرافتمندانه، برخورداری از عدالت و آزادی، برخورداری از آینده ای امیدوارانه و زیست اجتماعی شایسته و انسانی و سبک زندگی آنان را در ساختار حقوقی، سیاسی و قانونی کشور به رسمیت شناخت.
ابوذر غلامنژاد با بیان اینکه باید از پافشاری بر راههای ناصواب رفته و برخی سیاست های پرهزینه گذشته که به “جداسری” انجامیده اجتناب کرد ابراز امیدواری کرد: با بهره گیری از تجارب گذشته و واکاوی آسیب ها و فرصتها، بر مشکلات اقتصادی غلبه کرده، سیاست داخلی و خارجی مان را مورد بازنگری قرار دهیم با پرهیز از شعارزدگی با فساد و رانت و ویژه خواری به صورت جدی مبارزه کنیم و از همه مهمتر نسبت به تنظیم روابط بین المللی درست اهتمام ویژه داشته باشیم.
غلامنژاد در پایان اینگفتگو گفت: ایران رنجور اما سرافراز با بخشش، مهربانی، همدلی و به رسمیت شناختن ۱۰۰ میلیون سلیقه متفاوت امنتر، پیشرفته تر و شکوهمند تر خواهد بود.





