خطوط قرمز را در مذاکرات با جدیت رعایت خواهیم کرد
- شناسه خبر: 14258
- تاریخ و زمان ارسال: 9 اردیبهشت 1404 ساعت 11:17
- منتشرکننده: مدیریت

سخنگوی وزارت امور خارجه:
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیچ جزئیاتی تفاهم نخواهد شد، گفت: مگر اینکه چارچوب کلی ما در آن در نظر گرفته شود خطوط قرمز را با جدیت رعایت خواهیم کرد.
به گزارش مهر، «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: به همه خانوادههای بندرعباس که عزیزان خود را از دست دادهاند تسلیت عرض میکنم. از کشورهایی که با ارسال پیام تسلیت برای همدردی با دولت و مردم ایران قدردانی میکنیم. بویژه از دولت روسیه قدردانی میکنیم.
هفته فعال وزیر خارجه
وی ادامه داد: در هفته گذشته وزارت خارجه بسیار فعال بود. سفر وزیرخارجه به چین و روسیه را داشتیم. وزیر محترم با همکاران خودشان در منطقه و سایر کشورها در مورد تحولات غزه و کرانه باختری رایزنی کردند. متاسفانه نسل کشی در غزه با شدت بیشتر ادامه دارد. درهفته گذشته نزدیک به ۳۰۰ انسان بی گناه در غزه به شهادت رسیدند. متاسفانه جامعه جهانی به دلیل حمایتهای آمریکا و برخی کشورها از رژیم اسرائیل در آزمون انسانی شکست خورد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد توافق در کلیات در روند مذاکره، افزود: ورود به جزئیات هر مذاکرهای باید در چارچوب کلیاتی که طرفهای مربوطه تفاهم کردند صورت بگیرد. هیچ جزئیاتی تفاهم نخواهد شد مگر اینکه چارچوب کلی ما در آن در نظر گرفته شود. خطوط قرمز را با جدیت رعایت خواهیم کرد.
سفر هیئت فنی آژانس به ایران
بقائی در مورد سفر هیات فنی آژانس به ایران گفت: سفر هیات فنی آژانس در ادامه مذاکراتی که یک هفته قبل میان گروسی و مقامات ایران انجام شد، بر اساس آن قرار شد یک هیئت فنی به ایران اعزام شود که این هیئت به تهران رسیده و گفتگوها انجام خواهد شد. یکی از مضووعات مورد بحث مسائل باقیمانده پادمانی است. آژانس به دور از رفتارهای سیاسی نقش فنی خود را ایفا کند.
وی در مورد روند رسیدگی به پرونده شهید سلیمانی افزود: پرونده رسیدگی به ترور شهید سلیمانی یک پرونده جاریست و طبق مقررات و قوانین در حال انجام است.
بقائی در مورد بازداشت خبرنگار و «مهدیه اسفندیاری» در پاریس گفت: این اقدامات نقض آزادی بیان و نوعی همراهی و همداستانی با جنایات در منطقه است. هر دو مورد را به صورت جدی از مراجع ذیربط فرانسه پیگیری کردیم و در آخرین تحول موافقت شد با دیدار کنسولی برای خانم اسفندیاری و امیدواریم دولت فرانسه هر چه سریعتر تکلیف این موضوع را روشن کند. شهروندان ایرانی مرتکب جرمی نشدند جز اینکه احساسات خود را درباره جنایتی که در منطقه در حال وقوع است بیان کردند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارنظر وزیر خارجه عمان درباره مذاکرات گفت: ایشان گفتند که یک نشست دیگر عالی رتبه، منظورشان دور چهارم مذاکرات است که به ریاست وزیر خارجه ایران و نماینده ویژه آمریکا برگزار خواهد شد.
وی درباره مواضع اروپا درباره ایران و همچنین روند مذاکرات و گفتگو با کشورهای همسایه افزود: این نشانگر جایگاه و اهمیتی است که برای کشورهای همسایه قائلیم، همچنین دیگر کشورهای عضو برجام. این روشن است و نشانگر حسن نیت جمهوری اسلامی ایران است. در تبیین بحث هستهای و آمادگی ایران برای نقش سازنده دیگر کشورهایی که نقش داشتند، ما امیدواریم اروپاییها نقش سازندهای داشته باشند. بقائی در مورد لفاظیهای نتانیاهو مبنی بر نابودی تاسیسات هستهای ایران، گفت: خیلی باعث تعجب نیست که مقامات رژیم صهیونیستی سعی کنند با دو هدف، یکی تحت شعاع قرار دادن نسل کشی در غزه و دوم قطعاً خودشان بهتر از هر کسی میدانند هرگونه ماجراجویی و اقدام غلط علیه ایران با پاسخ کوبنده مواجه خواهد شد. کشورهای غربی بویژه کسانی که حمایتهای خودشان را از این رژیم ادامه میدهند فکر کنند که ایفای نقش میکنند در تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی. سخنگوی وزارت خارجه در مورد دعوت عراقچی از سه کشور اروپایی برای دیپلماسی و اینکه آیا کنار گذاشته شدن کشورهای اروپایی به خواست ایران بوده یا خیر؟ افزود: هیچکدام انتخاب خودشان بوده است.
سیاست فشار حداکثری فقط منحصر به ایران نیست
بقائی درباره فشارهای آمریکا علیه چین و دیگر کشورها گفت: سیاست فشار حداکثری فقط منحصر به ایران نیست و در قبال دیگر کشورها هم دنبال میشود و مخل تجارت آزاد است. نهایتاً حقوق بشر تک تک انسانهایی که در معرض تحریمها هستند را نقض میکند. در خصوص چین ضربهای که این تحریمها ایجاد میکند به نوعی ایجاد مانع بر سر رابطه دوستانه ملتهاست. سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تیتر یک رسانه از وزیر خارجه مبنی بر راحتی مذاکرات بدون خبرنگاران، تصریح کرد: این عجیب است که یک مزاح از وزیر شوخ طبع، تبدیل به تیتر یک رسانه میشود. آقای عراقچی نشان دادند که چه ارزشی برای رسانهها قائل هستند. در ابتدای صحبتهایشان شوخی کردند.
وی در مورد اقدامات ایران برای آزادی اتباع ایران در فرانسه و دیگر کشورها گفت: ما وظیفهمان هست که هر تبعهای که در هر جای دنیا مشکلی برایشان پیش بیاید را پیگیری کنیم. خوشحالیم که در مورد خانم اسفندیاری یک گام برداشته شده است. از فرانسه بخواهیم به تعهدات بین المللی در مورد حقوق بشر عمل کند.






